V názvech i v popisu ásan není jednota. Rozdíly jsou jak v samotném provedení ásan, tak i v jejich názvosloví - sanskrtském (sanskrt obecně je mocný jazyk a jeho používání při praxi jógy má svůj význam) i českém. Názvy ásan se velmi často váží k nějakému zvířeti nebo mýtické bytosti. Ne náhodou - každá ásana má svůj vnitřní význam, a stejně, jako daná pozice působí na některé ze stránek naší osobnosti, i její název, zejména sanskrtský, má svoji vibraci, která tento efekt umocňuje.
Sestavy
Tato část hathajógy je poměrně mladá, klasická jóga používá pro označení sestav název krije. Jedná se především o tzv. pozdravy slunce. Série poloh se obvykle provádí brzy ráno tváří k vycházejícímu slunci za současného hlubokého dýchání a vystavení jednotlivých částí sluneční záři (tradiční súrja-namaskár-krija se cvičí bez jakéhokoliv oblečení, aby slunce mohlo ozářit důležité orgány, což ale vyžaduje cvičení v soukromí).
Některé sestavy jsou velmi starými technikami. Jiné byly vytvořeny nedávno na základě zkušeností západních jogínů trávících delší dobu v ášramech v Indii s ohledem na skloubení potřeby východního učení a západního vnímání světa.
Vždy je třeba zpočátku provádět celou sestavu pomalu a naučit se správně provádět jednotlivé polohy. Při cvičení bychom vždy měli v intenzitě provedení brát zřetel na možnosti vlastního těla. V prvních dnech provádějte pouze dva cykly sestavy, později můžete přejít až na deset cyklů denně.
Při jejich praxi je důležité nejen jejich provedení, správný dech, uvolnění a koncentrace, ale je potřeba vnímat také tzv. vnitřní aspekt sestav, tj. jejich další vliv na naše energetická těla, mysl a vědomí.
Ásany
Ásan existuje mnoho, ke zhruba 32 základním (uvádí spis Ghéranda sanitá - hathajógový text ze 17. století, který se ve svých sedmi oddílech věnuje dopodrobna a velmi uceleně systému klasické jógy.
Ve svých posledních částech se věnuje vnitřním aspektům jógy, duchovním cvičením a meditaci. Je považován za praktickou příručku každého vážného studenta jógy), vzniká celá řada dalších a jejich variant, lišících se v detailech, protože každý z guruů k nim přistupoval z jiného hlediska.