Inovace předmětu Zápas
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Změny v sylabu předmětu Zápas
Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.
Původní sylabus
E – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Zápas |
|||||
Typ předmětu |
Povinný |
dopor. ročník / semestr |
2 |
|||
Rozsah studijního předmětu |
0/3 |
hod. za týden |
kreditů |
4 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
zápočet |
Forma výuky |
Seminář |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Vyučující |
Mgr. Jan Machát |
|||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Anotace : Zápas je olympijským úpolovým sportem s více než stoletou tradicí v Čechách. Předmět uvádí studenty do problematiky teorie zápasu a do nácviku základních technik v jednotlivých stylech zápasu. Osnova : Teorie: úvod do historie zápasu, jeho zařazení do systematiky úpolů; mezinárodní a česká terminologie zápasu; pravidla zápasu; technické prostředky zápasu ve volném stylu; technické prostředky v řeckořímském stylu; technické prostředky v ženském zápase; technické prostředky v plážovém zápase Praxe: Základní úchopy v zápase; řeckořímský styl; volný styl Vybrané technické prostředky v postoji:
Základní technické prostředky v pokleku:
|
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Požadavky k absolvování : Student prokáže praktickou znalost základních technik podle rozpisu v osnově. Předpokládá se znalost základních úchopů a jejich použití. Student procvičí základní technické prostředky v pokleku a vybrané technické prostředky v postoji. Studenti kombinovaného studia v distanční části studia prostudují teorii zápasu a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60% - Charakteristika a cíle zápasu; Zařazení ve světovém sportovním hnutí; Vývoj; Terminologie; Technické prostředky; Pravidla Příklady testových otázek: - Pro které styly zápasu byla rozpracovaná pravidla koncem 19. a začátkem 20. století?;Kde se v Čechách pěstoval zápas a jaká je jeho raná historie? Ve kterých čtyřech stylech zápasu se dnes soutěží? Jak byste jednoduše popsali pravidla klasického (řeckořímského) zápasu? Jak byste jednoduše popsali pravidla zápasu ve volném stylu? Jak byste jednoduše popsali pravidla soutěží v ženském zápasu? Jak je dosahováno vítězství v zápasu? Na jakých hrách ve světovém sportovním hnutí se soutěží v zápasu? |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Zápas I |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
2.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
0/3 |
hod. za týden |
kreditů |
4 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Zk |
Forma výuky |
sem |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu:
|
||||||
Vyučující |
||||||
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D., Mgr. Jan Machát |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova:
|
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium: prostudují teorii zápasu a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60% - Charakteristika a cíle zápasu; Zařazení ve světovém sportovním hnutí; Vývoj; Terminologie; Technické prostředky; Pravidla Příklady testových otázek: Pro které styly zápasu byla rozpracovaná pravidla koncem 19. a začátkem 20. století? Kde se v Čechách pěstoval zápas a jaká je jeho raná historie? Ve kterých čtyřech stylech zápasu se dnes soutěží? Jak byste jednoduše popsali pravidla klasického (řeckořímského) zápasu? Jak byste jednoduše popsali pravidla zápasu ve volném stylu? Jak byste jednoduše popsali pravidla soutěží v ženském zápasu? Jak je dosahováno vítězství v zápasu? Na jakých hrách ve světovém sportovním hnutí se soutěží v zápasu. Kontrola úkolů: je zahrnuta v závěrečném zkoušení.
Výukové metody:
Metody hodnocení:
|
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů