Obuv pro orientační běh je těžší a pevnější než obuv pro běh po zpevněných cestách. Jelikož se orientační běžec pohybuje primárně v terénu a mimo cesty. Pro kluzké podmínky se používá obuv s hřeby, které zamezují uklouznutí v terénu. Pořadatel může upřesnit použití obuvi vzhledem k přírodním podmínkám konkrétního závodu
Oblečení na orientační běh by mělo být prodyšné, lehké a přiléhavé. V lese by měl mít běžec kryty lokty i kolena, aby předešel zraněním od porostu.
Buzola je nepostradatelnou součástí výbavy závodníka. Na běžné závody postačí jednoduchá buzola, pro výkonnostní účely se používá buzola prstová s rychloustalující střelkou. Eliminuje tak chybu, která vzniká nestabilitou, která je způsobena pohybem v terénu. Její ergonomie a umístění na prstu závodníka pak nabízí možnost praktičtějšího úchopu mapy při pohybu či navigaci v terénu.
Mapa pro orientační běh je popsána v této kapitole. Pro závodní účely je opatřena fólií, která zamezuje její promočení v případě deště a chrání před možností dalšího znehodnocení (manipulace, tělesný pot, apod.) Proces mapování je velmi komplikovaný, pro potřeby orientačního běhu musí být v mapě zaznamenán prostor velmi detailně a přehledně (viz. Lenhart, 2000. zdroj http://tvorbamap.shocart.cz/)
Startovní průkaz
Startovní průkaz je vyroben z odolného materiálu, používá se v případě klasického pořádání závodu bez moderních čipových technik a je zaregistrován pořadateli. Závodní průkaz slouží k identifikaci závodníka a k záznamu o jeho průchodu startem, kontrolami a případně i cílem Závodník do něj zaznamenává svůj postup kontrolami mechanickým označováním kleští při jejich průběhu. Startovní průkaz obsahuje jméno a příjmení závodníka startovní a cílový čas a ražení jednotlivých kontrol. V případě závodů více skupin pak navíc kategorii, team, za něž závodník startuje a další údaje nutné pro vyhodnocení (viz obr. 15). Startovní průkaz si závodník opatří popisem kontrol, pro ochranu si jej může oblepit průhlednou páskou z rubové strany, čímž částečně zamezí znehodnocení záznamu v případě deště nebo manipulace. Průkaz je pro závodníka a vyhodnocení ražení stěžejní, jeho ztracení či mechanické poškození znamená diskvalifikaci.
Obr. 15 – Startovní průkaz