Ačkoliv si závodník volí vlastní postup, trať má svá pevná pravidla. Sestává ze startu (trojuhelník) očíslovaných kontrolních bodů (kruh) a cíle (dvojitý kruh). Všechny body jsou spojeny linií ideálního přímého postupu. Trasa závody je v mapě vyznačena fialovou linií. Tratě jsou stavěny úměrně věkové a výkonnostní kategorii, charakteru terénu a typu závodu. Časová dotace vítězů jednotlivých kategorií a typu závodu znázorňuje tabulka 4. Skutečně dosažené vítězné časy v jednotlivých kategoriích by se neměly lišit od předpokládaných časů vítězů uvedených v pokynech závodů více než o:
- 5 min. u kategorií s předpokládaným časem vítěze do 30 min. včetně
- 10 min. u kategorií s předpokládaným časem vítěze nad 30 a do 100 min. včetně
- 15 min. u kategorií s předpokládaným časem vítěze nad 100 min
Tab. 4 – Časové dotace (v minutách) jednotlivých závodů a kategorií v OB
kategorie |
sprint |
krátká trať |
klasická trať |
dlouhá trať |
D14, H14 a mladší |
10-15 |
20-30 |
20-45 |
xxx |
D16, D18, H16, H18 |
12-18 |
35-70 |
80-120 |
|
D20, D21, H20, H21 |
30-40 |
50-100 |
90-160 |
|
D35, H35 a starší |
40-80 |
60-110 |