Závodník musí projít trať tak, aby označil všechny kontrolní body v uvedeném pořadí. (vyj. Scorelauf). Na trati se mohou vyskytovat tzv. „povinné úseky“. Kontrolní body jsou definovány v popisu kontrol pomocí speciálních symbolů. Význam symbolů a způsob jejich použití vykládají předpisy IOF .
Popis kontrol pro daný závod je závodníkům poskytnut před startem nebo je v některých případech připojen až na startu k mapě.
Obr. 7 – Ukázka piktogramů kontrolních bodů podle IOF, sekce 4.2 (zdroj: http://orienteering.org)
Místo kontroly, které je zakresleno v mapě se musí shodovat se skutečností. Je – li například dle popisu kontrol kontrola umístěna na výrazném stromě musí být závodníkovi patrná při doběhu k mapové značce. Kontrola je lampionem, který se skládá ze tří čtverců o rozměrech 30 x 30 cm a úhlopříčně rozděleného na oranžovou a bílou část. Na kontrole je dle popisu kontrol označeno číslo, čímž se násobí kontrola správnosti označovaného lampionu a minimalizuje riziko označení špatné kontroly v případě duplicity závodních tratí na stejném prostoru. Číslo musí být čitelné, používají se číselné hodnoty 31-599 a lehce zaměnitelná čísla se nepoužívají (např. 66). Mezi kontrolami na mapě musí být větší vzdálenost než 4mm.