Atletika na ZŠ a SŠ
Běžecké disciplíny
Kapitoly:
Běhy patří mezi základní atletické disciplíny. Jejich zařazení do vyučovacích hodin v reálu často sklouzává k pouhému hodnocení výkonu na určité distanci. Přitom i mezi běžeckými disciplínami nalezneme takové, jejichž výuku lze realizovat zajímavě.
Dělení běžeckých disciplín
Podle místa, kde běh probíhá, vyčleňujeme běhy:
- Silniční
- Přespolní (krosové)
- Dráhové
- Do vrchu
Pro potřeby školní atletiky lze využít všechna zmíněná prostředí. Silniční běhy je vhodné ve školní TV pořádat jako nesoutěžní, popř. štafetové (příkladem zmíněných běhů může být např. „Běh Terryho Foxe“, jehož cílem není vítězství, ale podpoření dobrého úmyslu). Přespolní běhy můžeme pro zpestření realizovat jako překážkové běhy či běhy s plněním úkolů na stanovištích (úkoly volíme motivačně).
Podle obsahu pohybové činnosti dělíme běhy:
- Hladké
- Překážkové
- Štafetové
Podle vzdálenosti trati vyčleňujeme běhy:
- Na krátké tratě
- Na střední tratě
- Na dlouhé tratě
- Ultramaratónské běhy
Ve výuce na základních školách se co možná nejvíce vyhýbejte hodnocení výkonů v bězích na střední trati. Je velmi snadné po doběhnutí 1500m trati začít atletiku doslova nenávidět, pokud učitel žáka po doběhu ohodnotí i přes jeho vysoké úsilí nedostačující známkou.