Atletika na ZŠ a SŠ

Hod míčkem

 

 

Mezi atletické hody zpravidla řadíme hod oštěpem, kladivem, diskem a vrh koulí. Ve školní tělesné výchově a u žákovských kategorií jsou vypisovány soutěže v hodu míčkem nebo granátem.

Při nácviku atletických hodů a vrhů je naprosto nezbytné zajistit bezpečnost výuky. Při organizaci výuky vždy dbáme, aby žáci nestáli proti sobě a odhazovali náčiní pouze ve stanovený okamžik do předem daného prostoru. Pozor na opožděné odhody nepozorných žáků.

 

Metodika a technika hodu míčkem

Držení náčiní je alfou a omegou správně provedených hodů. Míček držíme mezi palcem a vějířovitě roztaženými prsty ve výši hlavy, loktem vpřed. (Obr. 12 - 13) Postupně nacvičujeme držení za chůze a v poklusu.

Po zvládnutí držení a nesení míčku přejdeme k nácviku odhodu z čelného postavení. První pokusy by měly být prováděny na cíl ze vzpažení ve stoji výkročném. Dbáme na správný úhel odhodu. Nácviku odhodu z odhodového postavení by měla předcházet ukázka práce dolních končetin při odhodu bez míčku.

První odhody s míčkem provádíme na cíl nebo přes zvolenou překážku. Výuku můžeme zpestřit soutěží družstev v hodu na cíl. Po zvládnutí odhodů z odhodového postavení přejdeme k nácviku impulzního kroku bez samotného odhodu. Následuje nácvik impulzního kroku s odhodem a přeskočením.

Zábavnou formou výuky je použití pískajících raketek místo míčku.

 

Plyometrie

Atletické hody stejně jako skoky jsou determinovány především rychlostními a silovými schopnostmi žákova organismu. Konkrétně se jedná o explozivní silové schopnosti, které nejlépe rozvineme cvičeními s plyometrickým charakterem.

Při vyslovení pojmu plyometrie se často setkáváme i u zkušených pedagogů s neznalostí obsahu tohoto pojmu. Přitom se v žádném případě nejedná o pojem nový. Ba právě naopak, plyometrická metoda je ve skutečnosti jednou z nejčastěji užívaných metod v přípravě velké většiny skokanů a vrhačů. Problém je, že plyometrie nebyla dříve nazývána plyometrií. Častěji jsme se mohli setkat s názvem amortizační metoda (cvičení), rázová metoda, či odrazová metoda.

Prostřednictvím plyometrické metody můžeme pozitivně působit na schopnost využití elastické energie protahovacího reflexu a nejúčinněji stimulovat nervové faktory, které podmiňují rychlost vyvinutí síly. Z hlediska praktické aplikace dané metody hovoříme nejčastěji o následujících cvičeních: horizontální i vertikální výskoky, vrhy a hody plným míčem či jiným náčiním, odrazy apod.

Plyometrická metoda představuje specifický druh svalové práce, jejímž výsledkem je zvýšení explozivní silové schopnosti. Explozivní síla, respektive výbušný výkon (P) souvisí jak se silou, tak i s rychlostí, protože je násobkem síly (F) a rychlosti (v): P = F x v. Je to v podstatě schopnost svalů vykonat určitý objem práce za jednotku času, resp. schopnost vyvinout velkou sílu v co nejkratším čase při jednotlivém pohybu. Udává se převážně ve wattech (W), popřípadě i v kg·m/s.

Při výběru vhodných cvičení pro konkrétní atletické disciplíny je velmi důležité přihlédnout ke kinematickým rozdílům v délce kontaktní doby, míře protipohybu a síle vyvinuté při odrazu nebo odhodu.

 

Například při odrazu chodidla sprintera od dráhy je pokrčení v kolenním kloubu velmi malé, rychlost pohybu velmi vysoká a délka odrazu (kontaktní doby) extrémně nízká. Síla odrazu ale není zdaleka tak velká jako u dálkaře, jehož skok je prováděn s využitím maximální rychlosti rozběhu a oproti sprinterovi větším protipohybem v kolenou, což zaručuje optimální kompromis mezi silou odrazu a udržením kinetické energie v horizontálním směru. Skok vysoký naproti tomu vyžaduje nižší horizontální rychlost, ale větší rozsah protipohybu a delší kontaktní dobu se zemí, neboť kinetická energie je směrována vertikálně
(podle www.sportsci.com).

 

Fakt, že rychlost odrazu (odhodu) se u jednotlivých atletických disciplín liší, dokumentuje níže uvedená tabulka (Tab. 3).

 

DISCIPLÍNA

RYCHLOST (m/s)

Sprinty (prvních 5 m)

více než 120

Sprinty (max. rychlost)

80-100

Skok daleký

100-120

Trojskok

120-180

Skok vysoký

120-160

Hod oštěpem

160-180

Vrh koulí

300-400

Tab. 3. Kontaktní doba chodidla s podložkou u vybraných atletických disciplín.

 

Plyometrická cvičení na rozvoj explozivní silové schopnosti by měla sestávat z vysoce intenzivních cvičení v délce trvání do 4 - 7 s (využita energie z kreatinfosfátu – některé prameny udávají až 15 s). Počet opakování je víceméně omezen na zmíněný časový interval 4 s. U všech výbušných cvičení je důležité dbát na bezpečnost a ideální techniku provedení. Odrazová cvičení mají často za následek zranění kloubů a šlach (viz článek Dr. Langera, Atletika 02/07). Obzvlášť nevhodné je realizovat se žáky silově náročná plyometrická cvičení. Pro odhody s protipohybem volíme např. lehké míče. Odrazy vykonáváme v počátečních fázích rozvoje explozivní síly na místě.

 

Alternativní náčiní pro výuku

Výuka atletických hodů patří mezi oblíbenější atletické činnosti, přesto doporučujeme krom klasických kriketových míčků a koulí zakoupit a používat při nácviku molitanové či gumové raketky. Alternativní náčiní výuku nejen oživí, ale také zvýší její bezpečnost. A o tu jde přece v první řadě.

 

TERMÍNY

hod míčkem, technika, metodika, plyometrie, alternativní náčiní

 

Na hřišti i na vodě být s dětmi v JMK v pohodě |
Fakulta sportovních studií |
Masarykova univerzita |
Logo Fakulty sportovních studií
| Copyright © 2011, Fakulta sportovních studií
| Počítadlo návštěv: 448082 návštěvníků od 27. 11. 2011 (z toho 20 z FSpS).
| © Code: Jiří Krejčí, Petr Zaoral; Design: V.Kotarová
Creative Commons License Atletika na ZŠ a SŠ by PhDr. Jan Cacek, Ph.D. , Mgr. Zuzana Hlavoňová, PaedDr. Josef Michálek, CSc, Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D., Mgr.Martina Bernaciková,Ph.D. is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at http://www.fsps.muni.cz/sdetmivjmkvpohode/kurzy/atletika/.
Investice do vzdělávání