Inovace předmětu Sebeobrana
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Změny v sylabu předmětu Sebeobrana
Tento předmět je dvousemestrální, vyučovaný jako vyvrcholení bakalářského studijního oboru v 5. A 6. Semestru studia. V každém semestru je předmět ukončen zkouškou. Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.
Původní sylabus
E – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Sebeobrana I |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
dopor. ročník / semestr |
5 |
|||
Rozsah studijního předmětu |
0/3 |
hod. za týden |
kreditů |
5 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
zápočet |
Forma výuky |
seminář |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Vyučující |
Mgr. Michal Vít |
|||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Anotace : Předmět je zaměřen na základní aplikaci naučených úpolových dovedností v sebeobraně. Přibližuje sebeobranu, její systematiku, právní aspekty nutné obrany a základní principy obrany proti jednoduchým útokům. Osnova : · Podstata sebeobrany, její místo v systematice úpolů o Profesní sebeobrana o Osobní sebeobrana · Sebeobrana ve školní tělesné výchově · Vznik sebeobranné situace (podle zákona): o nutná obrana o krajní nouze o oprávněné použití zbraně
o navázání kontaktu (zkrácení vzdálenosti) o vychýlení o nástup do techniky o kontrola Praxe: Zásady obrany proti úchopům; Zásady obrany proti objetím; Zásady obrany v znevýhodněné poloze na zemi; Techniky úderů v sebeobraně; Techniky kopů v sebeobraně; Techniky hodů v sebeobraně; Techniky škrcení v sebeobraně; Techniky pák v sebeobraně; Techniky držení v sebeobraně |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
o Sde-Or (Lichtenfeld), Imi – Yanillov, Eyal. (2003). Krav maga: Umění čelit ozbrojenému útočníkovi. Praha: Naše vojsko 2003. 246 s. ISBN 80-206-0689-0
|
||||||
E – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Sebeobrana II |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
dopor. ročník / semestr |
6 |
|||
Rozsah studijního předmětu |
0/3 |
hod. za týden |
kreditů |
6 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Klasifikovaný zápočet |
Forma výuky |
seminář |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Vyučující |
Mgr. Michal Vít |
|||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Anotace : Předmět doplňuje a rozšiřuje znalosti a dovednosti sebeobrany tak, aby byla v dostatečné míře osvojena pro potřeby osobní sebeobrany a sebeobrany s použitím ve školní tělesné výchově a ve veřejné sféře. Osnova : Teorie: Osobní sebeobrana – její cíle a znaky; Sebeobrana žen – její cíle a znaky; Profesní sebeobrana – její cíle a znaky; Didaktické zásady výběru sebeobranné techniky; Faktory zvyšující pravděpodobnost vzniku sebeobranné situace (prostor, čas, komunikace,…); Vzdálenosti (4); Taktika v obraně (obrana útokem, obrana následním protiútokem, obrana protiútokem) Praxe: Zásady obrany proti úderům; Zásady obrany proti škrcením; Zásady obrany proti útokům (úchopem, objetím) zezadu; Zásady obrany proti kopům; Techniky znehybnění (paže, nohy); Techniky otočení ležícího soupeře Požadavky k absolvování : Student prokáže širokou znalost různých technik aplikovaných v sebeobraně. Podle pokynů zkoušejícího předvede nejméně pět obranných technik na každý útok: obrana proti úchopu; obrana proti úderu; obrana proti objetí; obrana proti škrcení; obrana proti útoku (úchopem, objetím) zezadu; obrana proti kopu; obrana proti dvěma a více útočníkům; obrana v znevýhodněné poloze na zemi. Hodnotí se především tyto faktory: výběr vhodných technik pro sebeobranu; struktura techniky; dynamika, přesnost a plynulost obranné akce; dodržování zásad obrany; soulad s právními, etickými apod. normami; efektivnost obrany (+kontrola vlastních pohybů i útočníka) |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Studenti kombinovaného studia předloží písemnou přípravu pro vybranou sebeobrannou techniku (mimo probrané). Technika bude vybrána podle didaktických zásad sebeobrany: - pohybová jednoduchost, účelnost, kondiční nenáročnost, univerzálnost, kontrolovatelnost. Písemná příprava bude vypracována v struktuře: Popis technického prostředku; Kondiční a koordinační předpoklady; Průpravná cvičení; Nácvik technického prostředku; Uzlové body, nejčastější chyby a jejich odstraňování |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
o Fojtík, Ivan. (1994). Sebeobrana ženy: Psychologické a fyzické formy sebeobrany. Praha: Olympia 1994. 86 s. ISBN 80-7033-300-6 o Lebeda, Adolf A. (1984). Sebeobrana: Sebeobranné umění pro každého. Praha: Olympia 1984. 3. vyd.. 377 s. o Náchodský, Zdeněk – Honzík, Jaroslav. (1987). Umíte se bránit?: Sebeobrana. Praha: Naše vojsko 1987. 180 s. o Náchodský, Zdeněk. (1992). Učebnice sebeobrany pro každého. Praha: Futura 1992. 358 s. o Náchodský, Zdeněk. (1993). Taktika policejní akce. Praha: Armex 1993. 233 s. o Sde-Or (Lichtenfeld), Imi – Yanillov, Eyal. (2003). Krav maga: Umění čelit ozbrojenému útočníkovi. Praha: Naše vojsko 2003. 246 s. ISBN 80-206-0689-0 o Schmitt, Gerhard. (2002). Holky! Braňte se! Aneb sama sobě bodyguardem: Učebnice sebeobrany pro dívky s manuálem pro rodiče. Praha: Ivo Železný 2002. 1. vydanie. 92+16 s. ISBN 80-237-3705-8 o Wolf, Horst. (1985). Sebaobrana s použitím džuda. Bratislava: Šport 1985, 188 s. o Judo information site, http: //www.judoinfo.com |
||||||
Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Sebeobrana I |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
1.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
1/1 |
hod. za týden |
kreditů |
|||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Zk |
Forma výuky |
př/sem |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu:
|
||||||
Vyučující |
||||||
PhDr. Michal Vít, Ph.D. |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova:
|
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium : studium literatury. Kontrola úkolů: je zahrnuta v závěrečném zkoušení.
Výukové metody:
Metody hodnocení:
|
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Sebeobrana II |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
6.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
0/4 |
hod. za týden |
kreditů |
6 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Zk |
Forma výuky |
sem |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu:
|
||||||
Vyučující |
||||||
PhDr. Michal Vít, Ph.D. |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova:
|
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium : studium literatury. Kontrola úkolů: je zahrnuta v závěrečném zkoušení.
Výukové metody:
Metody hodnocení:
|
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů