Katame waza – kansecu waza

Ude hišigi džúdži gatame

Technika Ude hišigi džúdži gatame patří mezi ukázkové techniky ze skupiny kansecu waza. Techniky kansecu waza jsou v systematice džúdó charakteristické tím, že se smí působit pouze na loketní kloub. Technika je ukázková především z důvodu rozsáhlého využívání v dalších úpolových sportech jako např. BJJ či MMA, obvykle pod názvem armbar.

obrázek

Obr. 14: Ude hišigi džúdži gatame (12)

Technika se aplikuje na soupeře především jako přechod do útoku v boji na zemi či při přechodu z boje v postoji do boje na zemi. Tori je v pozici, kdy sedí u ramene ukeho kolmo k jeho ose těla a mezi svými nohami drží ukeho napnutou horní končetinu. S následným zafixováním ukeho horní končetinami dlaněmi a stehny provádí tori leh se současným páčením lokte ukeho o vlastní vnitření stranu stehna.

Waki gatame

Při technice Waki gatame se také tori snaží působit na loket ukeho za hranicí fyziologického rozsahu. Čili páčí loket ukeho tak, že si umístí ukeho loket pod vlastní paži, takže je velice blízko ukeho ramene, se současným zafixováním předloktí dlaněmi. V této poloze přechází do lehu na břiše a o vlastní podpaží páčí ukeho loket směrem vzhůru viz obr. 15.

obrázek

Obr. 15: Waki gatame (12)

Ude garami

Technika Ude garami zobrazená na orbázcích na následující straně je vidět ve čtyřech základních provedeních, kdy je paže toriho otočena vzhůru, opačně dolů, natažená do upažení a poslední, kdy je tori ve spodní pozici. Ve všech provedeních je nutné, aby tori ukeho loket přitahoval k jeho tělu. Celá technika se tedy v základním provedení realizuje tak, že tori leží přes ukeho a jejich osy jsou vzájemně kolmé. Tori zafixuje ukeho paži v poloze skrčmo, tak, že pod ni vsune svoje předloktí a ze shora umístí svoje druhé předloktí. Dlaněmi drží ukeho předloktí a tím také provádí páku na ukeho loket, který spodní rukou zvedá směrem vzhůru.

obrázek

Obr. 16: Ude garami (12)

 
© 2011 Fakulta sportovních studií Masarykovy univerzity | poslední změna: 2013-09-12 22:24:29