Pomocí základních vyjížděk se zjišťuje schopnost dětí a začínajících cyklistů pohybovat se ve skupině po komunikacích a v terénu a projeví se jejich úroveň techniky jízdy v přirozených podmínkách. Je prováděn nácvik základních prvků jízdy ve skupině.
Doporučení:
- i se sebemenší skupinou by měli jet dva učitelé. Při počtu dětí 15 – 30 je žádoucí, aby se skupinou jely tři dospělé osoby. Při počtu účastníků vyšším než 30 by měla jedna dospělá osoba mít ve skupině maximálně 10 dětí (např. při lyžařském výcviku je požadovaný stav do 15ti dětí na učitele). Ideální stav by byl, z hlediska vedení skupiny cyklistů, na jednoho učitele šest dětí. Platí pro všechny druhy cykloturistických akcí,
- délka vyjížďky přibližně 3 – 4 hodiny,
- striktní dodržování pravidel pohybu skupiny na komunikacích,
- trasa vedoucí v terénu či po cyklotrasách (co nejméně po frekventovaných komunikacích),
- na vhodných místech zařazovat různá cvičení jízdy zručnosti,
- s sebou základní nářadí, lékárničku, větrovku, pití, lehkou energetickou stravu.
Celodenní výlety
Celodenní výlet představuje první seznámení žáků a začínajících cyklistů s cykloturistikou. Jaké zážitky si účastníci odnesou z prvních výletů, často ovlivňuje jejich pozdější vztah k cykloturistice. Proto je potřeba věnovat organizaci a plánování dostatečnou pozornost. Učitel v předstihu připraví několik tras – okružní, kombinované (doprava vlakem či autobusem na určité místo a jízda na kole zpět domů), apod. Vybírá značené trasy, které nevedou po frekventovaných komunikacích. Vhodné – zvláště při vyjížďce se skupinou, která ještě není kolektivem – je, aby někdo z vedoucích vybranou trasu velmi dobře znal.
Správný výběr trasy je u začínajících cyklistů základem šťastného návratu. Především ve větších městech je nutné plánovat výjezd z města i návrat zpět do města po cyklostezkách či alespoň po málo frekventovaných silnicích. V případě početné cyklistické skupiny je nutné naplánovat výjezd z města a návrat do města po menších skupinkách.
Volba délky trasy závisí na věku cyklistů, na jejich fyzické a technické vyspělosti, na vybavení. Vedoucí vypracuje výškový profil trasy, sečte celkové převýšení a spočítá reálnou délku trasy. Na tomto podkladu zpracuje itinerář, který by měl obsahovat časový a kilometrový plán, doplněný informacemi o zastávkách a o možné KPČ. Zastávky by měly tvořit asi 20% času z celkové doby jízdy. Hlavní zastávka, nacházející se přibližně v polovině trasy, by měla trvat minimálně jednu hodinu. Je – li to možné, naplánuje se hlavní zastávka u restaurace či občerstvení. Pokud ne, je nutné vzít jídlo sebou. Zastávku lze pro zpestření využít k jednoduchým drobným hrám. Orientační zastávky je vhodné volit podle nutnosti a profilu trasy, při cyklovýletu s dětmi upřednostňovat zastávky v kratších intervalech, neboť z počátku je pro ně jízda na kole poměrně nezáživná a trochu cizí činnost. Je nutné pomýšlet na náhlé změny počasí, úraz či neopravitelné závady na kole a pro tyto případy si připravit zkrácenou verzi trasu.
Organizace v den celodenního výletu
Před vyjetím vedoucí výletu provede zběžnou kontrolu kol, výstroje (přilby) a výbavy. Určí pořadí dětí ve skupině a připomene jim pravidla jízdy ve skupině. První krátkou zastávku by měla proběhnout zhruba po dvaceti minutách jízdy a při ní proběhnout opětovná zběžná kontrola kol. V druhé polovině trasy je třeba již pravidelně kontrolovat na každé zastávce fyzický stav dětí, a v případě potřebu protahovat délku přestávky. Celá akce by měla být rozvržena tak, aby byl bezpodmínečně zajištěn včasný návrat, ještě za denního světla. Po dojezdu je vhodné provést krátké zhodnocení výletu.