Vliv kofeinu a vybraných polymorfismů na vytrvalostní výkon
Aktuálně probíhající výzkum na naší fakultě – zapojte se!
Jakou roli hrají rodičovské výchovné styly v oblasti sportovně pohybových aktivit? Vliv rodičů na motivaci k pravidelnému pohybu je zcela zásadní a nezastupitelný a nabývá na síle v případech, kdy rodiče působí na dítě společným pravidelným sportováním.
V kontextu motivace dítěte pro pohybové aktivity je nutno mít vždy na paměti, že nadšení pro kterýkoli sport je vždycky prvním předpokladem jeho provozování a systematického a úspěšného pokračování. Úspěch zde není výrazem pro výhry a vítězství, ale zejména měřítkem toho, jak sport dítě baví a pravidelně se mu věnuje.
Ochladnutí zájmu zde naopak signalizuje třeba nevhodný výběr sportu, anebo nevyhovující vztahy se sportujícími kamarády či trenérem. Především ve starším školním věku může jít o situaci, kdy v souvislosti s celkovým osobnostním vývojem převládnou jiné záliby. Zejména v případě nedostatku vůle a vytrvalosti je vhodné nalézt pro dítě jiný sport; podstatné je soustavně pěstovat pravidelný pohyb a fyzickou kondici.
Sport je jedinečnou a přirozenou socializační a výchovnou arénou a příležitostí k utváření zodpovědného přístupu k povinnostem, kultivování pocitů kolektivní sounáležitosti, fyzické a psychické odolnosti, samostatnosti, tvrdé práce, aktivního přístupu k životu a osvojování si principů fair-play. Tedy vlastností, které si dítě jako jedinečný pozitivní vklad přenáší do dalšího života každodennosti dospělého věku. Stejně tak je žádoucí, aby si rodiče a trenéři uvědomovali, že dítě a mladý člověk má oprávněnou potřebu samostatného jednání, a přitom potřebuje oporu dospělých. Pokud rodiče nekladou nepřiměřený důraz na výkon a vítězství, nýbrž kultivují v dítěti hodnoty úsilí, tvrdé práce, správného taktického rozhodování, radosti ze hry, požitku z pohybu, zlepšování celkové kondice a upevňování zdraví, pak se nepochybně jedná o správný a osobnostně přínosný výraz rodičovského výchovného stylu. Možná nejlepším vztahem mezi rodiči a dítětem v oblasti sportu je situace, kdy dítě pociťuje rodičovskou podporu jako nezastupitelnou, významnou a s vděkem vnitřně přijímanou součást vytváření sportovní výkonnosti. Vždy je však žádoucí ponechat dítěti i volný prostor pro samostatné rozhodování o míře, stupni, úrovni a intensitě sportovní angažovanosti. Včetně rozhodnutí věnovat zájem a energii jiné smysluplné aktivitě přispívající k životadárnému průběhu socializace a osobnostního zrání.
Rodičovské výchovné styly versus sport dětí a mládeže
Základní výchovné rodičovské styly dnes z hlediska jejich teoretických modelů nejlépe reflektují možné výchovné přístupy ilustrované čtyřstupňovým modelem: autoritářským, autoritativním, liberálním a lhostejným:
Je přirozené, že v řadě praktických případů se tyto akademicky konstruované kategorie v některých charakteristikách překrývají či nejsou ostře ohraničené. Jedno však zřejmě platí: Snad nejilustrativnějším a výchovně nejvýznamnějším znakem správného a pozitivně zaměřeného výchovného stylu je bezpochyby budování a udržování pozitivního vztahu s dítětem a stabilizování přirozené a zdravé rodičovské autority.
Povahu vztahu ke sportovním aktivitám dětí ovlivňuje i úroveň vzdělání rodičů. Rodiče s vyšším vzděláním v nemanuálních profesích zpravidla více oceňují a doceňují nezbytnost harmonizujících sportovních pohybových aktivit a jsou tedy přístupnější pro utváření vhodných předpokladů pro jejich rozvoj vzhledem k vlastním dětem. Negativně naopak působí vlastní slabé přesvědčení o potřebě a nezastupitelném významu sportovních aktivit pro jedince. A konečně jasně retardačně působí v tomto ohledu pohodlnost a slabá vůle, umocňující svůj erozivní vliv s rostoucím věkem, počtem dětí v rodině, nedostatkem finančních prostředků a volného času a nedostupností sportovních objektů.
Čím vyšší význam přisuzují rodiče sportu, tím silněji děti chápou sport jako hodnotnou a atraktivní činnost. Navíc je známo, že první zkušenost malých dětí se sportovními aktivitami probíhá zpravidla právě na půdě rodiny. Mnoho rodičů povzbuzuje své děti, zejména syny, aby se identifikovali s populárními profesionálními atlety a s vrcholovými sportovci v těch sportech, kterým je věnována významná pozornost masových médií. Rodiče umocňují zájem o sport i obdarováváním svých dětí sportovní výbavou a sportovním oblečením. Jsou to také zpravidla opět rodiče, kdo učí své děti házet si s balonem, učí je bruslit a plavat, doprovází první metry jízdy na kole. Pravděpodobně od rodičů se dítě dozvídá, jak se zúčastnit běžeckého závodu, soutěžit o ceny a dosahovat osobních cílů. Ne všechny rodiny a všichni rodiče se však chovají v tomto ohledu stejně. Dokonce ani děti v rámci jedné a téže rodiny nemusejí být v oblasti vztahu ke sportu vedeny stejným způsobem.
Zásadnímu vztahu rodiče-dítě v mnohdy spletitém a nepřehledném hodnotovém světě konzumní sedavé společnosti by však obecně nemělo jednoznačně dominovat téma sportu. Rodiče by vždy měli dítěti vysílat poselství o tom, že je zajímají všechny stránky jeho života, že žádná z nich nesmí být na úkor jiné podceněna či potlačena. Takovýto přístup je zároveň dobrým předpokladem realistického očekávání od sportu. Chyby, kterých se dítě nejen na sportovním poli dopouští, a které bývají s velkou nelibostí rodiči kritizovány, jsou zpravidla nedílnou součástí jeho osobnostního zrání, hledání a nalézání místa v životě, zaujímání postojů k okolnímu světu a jeho klíčovým osobnostem.
Sport je navíc jedinečnou a přirozenou socializační a výchovnou arénou a příležitostí k utváření zodpovědného přístupu k povinnostem, kultivování pocitů kolektivní sounáležitosti, fyzické a psychické odolnosti, samostatnosti, tvrdé práce, aktivního přístupu k životu a osvojování si principů fair-play. Tedy vlastností, které si dítě jako jedinečný pozitivní vklad přenáší do dalšího života každodennosti dospělého věku. Stejně tak je žádoucí, aby si rodiče a trenéři uvědomovali, že dítě a mladý člověk má oprávněnou potřebu samostatného jednání a přitom potřebuje oporu dospělých. Pokud rodiče nekladou nepřiměřený důraz na výkon a vítězství, nýbrž kultivují v dítěti hodnoty úsilí, tvrdé práce, správného taktického rozhodování, radosti ze hry, požitku z pohybu, zlepšování celkové kondice a upevňování zdraví, pak se nepochybně jedná o správný a osobnostně přínosný výraz rodičovského výchovného stylu.
Možná nejlepším vztahem mezi rodiči a dítětem v oblasti sportu je situace, kdy dítě pociťuje rodičovskou podporu jako nezastupitelnou, významnou a s vděkem vnitřně přijímanou součást vytváření sportovní výkonnosti. Vždy je však žádoucí ponechat dítěti i volný prostor pro samostatné rozhodování o míře, stupni, úrovni a intensitě sportovní angažovanosti. Včetně rozhodnutí věnovat zájem a energii jiné smysluplné aktivitě přispívající k životadárnému průběhu socializace a osobnostního zrání.