Hodnotová dimenze učitelského vzdělávání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Hodnoty a ich odraz vo vysokoškolskom vzdelávaní. Pedagogika ActualiS II. |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Values; value education; value competence – life priorities; value dimension of teacher education; formative influence of undergraduate professional training; methodology of social-affective education; biophiled orientation of education |
Popis | Současná škola stanovuje jako prioritu výchovu k hodnotám. Autorka poukazuje na možnosti uvádění žáka do světa významů a hodnot pod zorným úhlem utváření jeho vztahu k přírodě. Zamýšlí se nad biofilní (propřírodní) orientací vzdělání, která umožní nejen hodnotové cítění a komplexní myšlení uctivé k přírodě, ale i studium člověkem vytvářené kultury. Konkretizaci hodnotových zřetelů školního kurikula provádí učitel, kompetentní zprostředkovávat poznání o přírodě a kultuře, o smysluplnosti a významech lidského chování a aktivit a vhodně motivovat a funkčně propojit cíle afektivní s kognitivními. Proto je zařazeno pojednání o hodnotové kompetenci učitele a možnostech jejího utváření. Na příkladech pedagogické přípravy na PdF MU konkretizuje, jak jsou tyto souvislosti reflektovány a anticipovány na bázi profesně odborné při respektování existující plurality názorů na různé problémy. Uplatnila výsledky z Výzkumného záměru MŠMT (MSM0021622421) "Škola a zdraví pro 21. století." |
Související projekty: |