Inkluze v přírodě jako inspirace pro školní vzdělávání
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2010 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Vítková, M.; Havel, J. (eds.) Inkluzivní vzdělávání v primární škole |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | inclusive education; inclusion in the nature; internal conditions of education; individualisation; differentiation; characteristics of relation to the nature; strategy of inclusive education; primary education |
Popis | Autorka vychází z psychologického modelu inkluze v přírodě a hledá paralely jejich tří rovin - kognitivní (propojenosti), afektivní (starost) a behaviorální (závazek) v oblasti inkluzivního vzdělávání. Jako vodítko individualizovaného přístupu volí blízkost či vzdálenost přírodě, které se promítají při diferenciaci podmínek pro výuku. V procesu vzdělávání v oblasti Člověk a jeho svět se zaměřuje na strategie výuky, které mohou přispět ke slaďování přírodovědných témat a situací se zájmy, potřebami, zkušenostmi a zážitky dětí. Opírá se o výsledky výzkumného záměru Škola a zdraví 21 a v závěru poukazuje na průnik inkluze v přírodě a inkluzivního vzdělávání a zdůrazňuje jejich význam při překonávání lidské nadřazenosti nad přírodou paradigmatem lidské vřazenosti do přírody. |
Související projekty: |