BEZPEČNĚ A HRAVĚ NA IN-LINE BRUSLÍCH

VYBAVENÍ

Chce-li člověk začít s inline bruslením, potřebuje základní vybavení. U některých sportů stačí koupit tenisky a tím investice končí. Kolečkové bruslení bohužel k těmto finančně zcela nenáročným sportům zařadit nemůžeme. K základní výbavě patří inline brusle, chrániče zápěstí, kolen a loktů a v neposlední řadě také přilba. Prvotní investice do kompletní výbavy se určitě vyplatí, protože tím může člověk předejít mnoha nepříjemným odřeninám nebo hůře – úrazům. Na trhu dnes existuje mnoho firem, které se výrobou bruslí a bruslařského vybavení zabývají, takže předtím, než se vydáte na nákupy, je dobré vědět, na co je potřeba se zaměřit, aby si člověk vybral správně.

 

Brusle

Každá brusle se skládá z několika komponent. Je tvořena botou, kolečky, rámem, ložisky a brzdou. Při výběru bruslí je třeba zvážit, na jakou bruslařskou disciplínu si je pořizujeme. Nejdříve tedy obecně pár slov ke každému typu bruslí.

Fitnessová bota (obr. č. 4) bývá vyšší, měkčí a pohodlná a je opatřená brzdou. Měla by dobře sedět, neměla by tlačit, ale zároveň by v ní noha neměla plavat. Pomocí výměny tvrdosti a velikosti koleček lze na bruslích dosáhnout agresivnější jízdy.

Brusle určené pro inline hokej (obr. č. 5) vycházejí ze své lední varianty. Mají menší kolečka, která nepřesahují patu ani špičku brusle. Brusle jsou vyrobeny z tvrdého plastu nebo z kůže, opatřeny tkaničkami a noha je v nich velmi pevně uchycena.

Brusle pro agresivní bruslení (obr. č. 6), skákání a provádění různých akrobatických triků na překážkách, ve skateparcích a na rampách mají pevnou skeletovou botu a malá, tvrdá kolečka.

Brusle pro free stylové ježdění (obr. č. 7), tedy pro slalomovou jízdu a jízdu v městské zástavbě, jsou podobné bruslím pro agresivní jízdu, ale jsou poněkud pohodlnější a jejich boty nejsou tak pevné. Brusle mají krátký rám a menší kolečka.

Rychlobruslařské brusle (obr. č. 8) mají botu pod kotníky připomínající spíše skeletovou obuv pro běžky, s dlouhým rámem a velkými kolečky o průměru 90 – 110 mm a brusle pro off-road bruslení (obr. č. 9) zase připomínají krátké lyže na obou koncích opatřené dvěma nafukovacími koly o průměru 150 mm, díky kterým se brusle dají použít téměř na jakýkoliv povrch a velice dobře absorbují terénní nerovnosti.

Jednotlivé typy inline bruslí

 

Orientační tabulka rozdělující brusle podle stylu jízdy

 

STYL BRUSLENÍ

 

VELIKOST KOLEČEK

 

TYP BOTY

 

STYL JÍZDY

FITNESS SKATING

78 – 90 mm

měkká (soft)
pohodlná bota

rekreační/sportovní

INLINE HOKEJ

70 – 80 mm

pevná šněrovací bota

sportovní/závodní

AGRESSIVE SKATING

55 – 60 mm

pevná (skeleton) bota s krátkým
rámem

sportovní/závodní

FREESTYLE SKATING

70 – 80 mm

pevná (skeleton) pohodlná bota s krátkým rámem

sportovní/závodní

SPEED SKATING

100 – 110 mm

pevná (skeleton) bota s dlouhým rámem

závodní

OFF-ROAD SKATING

150 – 165 mm
nafukovací

měkká pohodlná šněrovací bota s pevným vnějším skeletem

sportovní

 

Jednotlivé části fitness bruslí:

Boty a brzda

Ještě v polovině minulého století byly brusle tvořeny pouze rámy s kolečky, které se různými způsoby připevňovaly k botě. Přestože boty pevně připevněné k rámu s ko­lečky existovaly už kolem roku 1900, tyto brusle používali především profesionální bruslaři. Většina lidí si pouze půjčovala rám s kolečky, který si připevňovali na své boty. V 80. letech, kdy bruslení zpopularizovali američtí hokejisté, kteří na kolečko­vých bruslích trénovali v době, kdy nebruslili na ledě, se začaly brusle s pevným spojením boty a koleček upevněných na rámu používat v masovějším měřítku. Boty byly z tvrdého plastu a byly navrženy tak, aby chránily kotník. Teprve kolem roku 1995 se objevuje měkká botička. Dnešní boty jsou vyráběny z polyuretanu, kopolymeru plastů, uhlíkových vláken Kevlar (materiálu, který se používá k výrobě neprůstřelných vest) a kůže. Skořepiny a brzdy pak z tvrdšího nylonu, uretanu a oceli, vnitřek boty je ze syntetické pěny a látky.

Existují dva druhy fitness bruslařských bot. Jeden typ, tzv. měkké brusle se skládají z jednoho nedemontovatelného kusu (obr. č. 10). Botu dole tvoří pevný skeleton, který sahá až ke střední části brusle a vzadu až ke kotníku. Zbytek je z měkčího nylonu nebo kůže. U druhého typu (obr. č. 11) je vnitřní, vyjímatelná měkčí bota pevně zasazena ve vnějším rámu neboli skořepině nebo skeletu, který stabilizuje nohu a vnitřní botičku. Vnitřní botička je měkká a pohodlná, šitá z měkčích materiálů. Boty se buď zavazují tkaničkami (tento typ zapínání lépe zpevní nohu, ale vyžaduje určitou sílu) nebo přezkami, což je způsob snadnější, ale nohu méně fixuje v botě. V případě, že dojde k poškození přezky, je toto zapínání finančně i časově náročnější na opravu. Brzda (obr. č. 12), gumový špalík z tvrdého plastu, je připevněna vzadu k rámu na jedné z bruslí. Většina zkušených bruslařů ji sundává. Člověk zvyklý na lední bruslení s ní může mít dokonce problémy. Na druhou stranu brzdění patní brzdou šetří kolečka a při prudším sjezdu může být přibrzďování s její pomocí velmi užitečné. Začátečníci by ji v žádném případě neměli sundávat.

 

Rám

Rámy (obr. č. 13) jsou připevněny k botám a jsou do nich vmontována kolečka. Vyrábějí se z plastů, slitin hliníku či dalších kovů nebo z tzv. kompozitů (např. karbon). Existují titanové rámy a některé firmy dnes vyrábí i ekologické rámy, například z bambusu. Pro rekreační bruslení jsou nejvhodnější rámy ze slitin hliníku nebo jiných kovů nebo rámy bambusové. Jsou velmi pevné, a proto dobře přenáší energii bruslaře do odrazů. Otřesy ale tlumí malinko hůře. Bambusové rámy jsou pružnější. Naproti tomu plastové rámy sice dobře tlumí otřesy, ale jsou relativně měkké a těžší bruslař je může svou hmotností deformovat. Nemají ale příliš dlouhou životnost. Kompozitové a titanové rámy jsou vhodné pro náročnější bruslaře a závodníky. Jsou pevné a mají nízkou hmotnost, jsou ale dražší. Na rámech je většinou uveden údaj, jak velká kola do něj lze použít. Důležitým parametrem u rámu je jeho délka. Dlouhé rámy dobře vedou přímý směr a jsou rychlé, ale zatáčení je na nich značně obtížné. Krátké rámy umožňují snadné změny směru, ale hůře drží stopu. Rámy jsou většinou rovné. Pouze rámy určené pro inline hokej bývají uprostřed vypouklé, takže hokejista jede hlavně po středním kolečku. Rám se houpe, a proto se na něm snadno a rychle dá změnit směr jízdy.

 

 

Kolečka

Při koupi koleček je třeba přihlížet k těmto aspektům:

  • bruslařské schopnosti
  • styl jízdy
  • hmotnost bruslaře
  • povrch inline tras

 

Běžné inline brusle mají na každé brusli čtyři kolečka v řadě za sebou (inline). Jedním ze základních parametrů při posuzování koleček je jejich velikost. Velikost se udává jako průměr kolečka v milimetrech a pohybuje se v rozmezí od 44 do 110 mm. Velikost, stejně jako i tvrdost koleček, závisí na účelu, pro který budou brusle používány. Větší kolečka zajišťují svižnější jízdu, menší zase lepší manévrovatelnost. Pro rekreační fitness jízdu se průměr koleček pohybuje od 76 do 90 mm. Kdo si chce vedle rekreační jízdy občas zkusit nějaký ten trik, měl by mít větší kolečka těsně u sebe na co nejkratším noži, což je kompromis, umožňující spojit oba zájmy. Čím větší kolečka a čím dál od sebe na co nejdelším noži, tím víc se brusle blíží těm, které používají závodníci a rychlobruslaři. Kolečka v inline hokeji mají velikost většinou mezi 70 – 80 mm, a aby se s nimi dalo lépe manévrovat, pokud nemá brusle vypouklý rám, bývá první a poslední kolečko menší (tzv. banán). Podobně pro freestyle bruslení bývají kolečka menší a měkčí, aby byla dobře ovladatelná. Na freestyle slalom se také používá již zmíněný „banán“. Brusle na rampu, zábradlí apod. se vyznačují malými a tvrdými kolečky kolem 55 mm (obr. č. 14) a mezi druhým a třetím kolečkem bývá větší mezera pro jízdu na zábradlí. Brusle používané na rychlostní a závodní bruslení mají většinou čtyři až pět tvrdých, větších koleček velikosti 100 nebo 110 mm (obr. č. 15). Pro terénní bruslení se používají dvě nafukovací kola o průměru 150 mm, která umožní jízdu téměř na jakémkoliv povrchu, včetně lesních stezek a polních cest.

Tvrdost koleček se udává v jednotkách A a pohybuje se od 74 A (nejměkčí) až po 100 A (nejtvrdší). Čím tvrdší kolečka, tím méně se sjíždějí, ale jízda na nich je méně pohodlná a také více kloužou na vlhkém povrchu. Při volbě tvrdosti přihlížíme také k účelu, pro který brusle kupujeme, jak bylo popsáno již dříve. Pro volbu tvrdosti koleček je důležité ještě faktor váhy bruslaře, protože čím větší hmotnost bruslaře, tím rychleji se měkká kolečka sjedou. Dále je třeba vzít v úvahu i terén, po kterém se bruslař pohybuje. Na drsném asfaltu jsou dobrá kolečka o tvrdosti koleček 74 – 78 A, na hladkém 80 – 84 A. Na jízdu po betonu 82 – 86 A, na U-rampách 88 – 95 A a na kovových či betonových překážkách 96 – 100 A.

U koleček se posuzuje ještě jedna vlastnost, jejich profil. Profil je buď plochý, kdy se kolečka více dotýkají podložky. Jsou stabilnější a tedy vyhledávané agresivními bruslaři. Oválný profil má menší styčnou plochu s podložkou, menší odpor a je vhodný jak pro fitness, tak pro rychlostní bruslení.

Sjetá kolečka je dobré prohazovat, a to v pořadí 1-3, 2-4 a navíc by měla výměna proběhnout mezi bruslemi, aby se kolečka (a hlavně ložiska) otáčela stále na stejnou stranu.

Při koupi bruslí vyzkoušejte také „točivost“ koleček. Prstem roztočte kolečka a sledujte, za jak dlouho se zastaví. Brusle, u kterých se některé z koleček točí výrazně kratší dobu než ostatní kolečka na stejné brusli, si rozhodně nekupujte.

 

Ložiska

Ložiska u bruslí jsou skrytá. Právě ložiska určují, jak lehce se otáčejí kolečka, což je pro pohodlnou jízdu důležitý aspekt. Inline ložiska jsou zároveň s kolečky druhou nejvíce opotřebovávanou částí brusle. Jejich životnost se dá prodloužit především dodržováním určitých zásad. Ložiskům určitě neprospívá jízda v dešti nebo ve vysoce prašném prostředí. Pokud už se do takovýchto podmínek dostanete, jeďte co nejpomaleji a snažte se vyhýbat kalužím.

Pro výrobu ložisek se používá hlavně ocel. Ložiska z uhlíkové oceli jsou horší – značky Brass, nebo je tu lepší, chromová ocel – značky Chrome Steel. Zakoupit se dají také ložiska označená jako Titanium, Swiss a Ceramics. Tato ložiska pak mají lepší vlastnosti, jako je např. nižší tření a vyšší životnost.

Pro výběr fitness bruslí je dobré vědět několik důležitých informací. Ložisko většinou tvoří 4 – 8 kuliček zapouzdřených krytkami, vnějším a vnitřním krycím kroužkem a ze stran kroužky těsnícími, které zabraňují průniku nečistot do ložiska. Uvnitř je tzv. klec, vyrobená buď z plastu, mosazi, oceli nebo polyamidu, díky které jsou kuličky rozmístěny po oběžné dráze pravidelně. Ložiska se většinou označují hodnotou ABEC (Annular Bearing Engineering Committee) s číslem od 1 do 9 (standardně 1, 3, 5, 7, 9) (obr. č. 16). ABEC není značka výrobce, ale označení přesnosti výroby ložisek, používané v Americe. Tento údaj vypovídá, jak kvalitně byla ložiska vyrobena, tedy jak přesně byly vyrobeny jednotlivé díly ložiska. Není ale označením skutečné kvality ložiska. Nic neříká o kvalitě použitých materiálů, o kvalitě použitého maziva, ani o vůli ložiska. ABEC-1 označuje nejmenší přesnost výroby a ABEC-9 největší přesnost. Ložiska pod označením ABEC 5 a 7 jsou pro inline brusle dostatečně kvalitní. Pokud má ovšem bruslař smůlu, když vítr zvedne prach nebo mu brusle projede pískem, může dojít k nenávratnému poškození oběžné dráhy nebo kuliček, a to i po ujetí pár metrů. Pokud máte ložiska rozebíratelná, stačí je někdy vyčistit a promazat. Ta nerozebíratelná jsou však naplněná vazelínou, která má vydržet po celou dobu životnosti ložiska a s čištěním ani s mazáním se nepočítá.

Ložiska do kolečkových bruslí se také dají rozdělit podle velikosti. Nejčastěji používaná jsou ložiska 608 – Standard. Tato ložiska se používají jak do kolečkových bruslí, tak do skateboardů a koloběžek. Novější, i když zatím stále málo používaná, jsou ložiska 688 Micro. Jsou menší, lehčí a používají se převážně do inline bruslí určených na rychlobruslení a inline hokej. Výhodou je především nižší hmotnost a menší tření v ložisku.

V současné době se začínají i do cenově dostupnějších fitness bruslí používat přesnější ložiska s označením ILQ 7 či 9 (obr. č. 17), která jsou kvalitnější než ložiska s označením ABEC. Prvkem ILQ je inovační geometrie o 6 koulích v jednotlivém ložisku. Vysoce odolné koule jsou tvořeny z velmi tvrdé oceli a nevyžadují téměř žádnou údržbu.

 

Typy ložisek - značení

Z - označuje bezkontaktní typy ložisek. (Vnitřní kryt se nedotýká prstence, což zvyšuje rychlost a výrazně snižuje tření. Nevýhodou je nižší životnost, snížená odolnost vůči prachu, korozi a úniku maziva. Vhodné pro ty, kteří dávají přednost rychlosti, pro závodní nebo fitness jízdu.)

ZZ - odnímatelné těsnění po obou stranách ložiska, je možno je udržovat.

2Z - neodnímatelné těsnění po obou stranách ložiska, nelze je vnitřně promazávat.

S - označuje kontaktní typy ložisek. (Vnitřní kryt se dotýká prstence. Jejich výhoda je vysoká odolnost vůči šokům z nárazů, dlouhá životnost a skvělá těsnící schopnost. Nevýhodou je nižší rychlost díky vyššímu tření. Jsou vhodné pro agresivní a městskou jízdu.)

R - znamená Rubber – speciální vnější těsnění pro maximální odolnost.

Z - těsnění pouze na jedné straně ložiska – velice nízká životnost.

RS - speciální těsnění po obou stranách ložiska, není nutno promazávat.

 

Pokud se chcete inline bruslení věnovat pravidelně, i když jen rekreačně, je dobré si po nějaké době prostě dopřát ložiska nová. O výměně ložisek je třeba začít uvažovat za následujících okolností: otestujte ručním roztočením svá kolečka a pořiďte si nová ložiska, pokud:

  • jedno nebo více koleček pravidelně zadrhává nebo je zadřeno
  • roztočení jednoho či více koleček vyžaduje hodně síly
  • jedno nebo více koleček se po roztočení točí volně pouze po dobu jedné nebo dvou vteřin

 

Další indikátory výměny jsou:

  • slyšitelný, vrzavý zvuk ložisek při jízdě
  • velké úsilí vynaložené na rozjetí a jízdu, případně na udržení rychlosti při jízdě
  • na dotek horká ložiska po jízdě

 

Přilba

Při inline bruslení je celkem vysoká pravděpodobnost pádu. Stejně jako na lyžích či na kole, i tady jsou běžné pády na záda a následně na zadní část hlavy. Proto je určitě dobré nosit přilbu. Podle lékařských studií může dojít ke smrtelnému zranění už při rychlosti 11 km/hod. Lehká, ale zároveň pevná přilba, která eliminuje nárazovou energii, není luxus, ale nezbytnost! V inline bruslení se používají 2 typy přileb. První typ je speciálně uzavřená přilba (obr. č. 18), která chrání velkou část hlavy s protažením do týlu, a druhý typ je více otevřená přilba (obr. č. 19), podobná cyklistické. Konstrukce přilby je tvořena kombinací vnějšího plastu a vnitřní pěnové vrstvy natvarované pro dokonalé usazení na hlavě. Pevné usazení a fixaci hlavy zajišťují dva nastavitelné pásky opatřené klasickou karabinou, umožňující snadné a rychlé zapínání pod bradou. Systém upínání je většinou doplněn možností přesného nastavení obvodu hlavy pomocí upínacího systému uvnitř helmy, který umožňuje dokonalé horizontální a vertikální usazení. Přilby mají větrací otvory, zajišťující cirkulaci vzduchu během jízdy, čímž minimalizují pocení a odvádí tělesnou vlhkost.

 

Chrániče

Pro bezpečnou jízdu jsou nezbytnou součástí vybavení každého inline bruslaře chrániče zápěstí, loktů a kolen (obr. č. 20). Chrániče zápěstí mají na vnitřní straně ruky plastovou podložku vytvarovanou tak, aby kopírovala zahnutí ruky. Ty nejlehčí vypadají jako řidičské rukavice s plastovou podložkou všitou na jejich vnitřní straně. Jiný typ má naopak ještě jednu plastovou podložku na vnější straně ruky, zabraňující případnému obrácenému otočení ruky při pádu.

Chrániče loktů, stejně jako kolen, jsou si všechny typově velmi podobné. Je třeba si vybrat takovou velikost, aby chránily vaše lokty i kolena na obou stranách, a správně a dostatečně pevně je přitáhnout.

Zdroje:
Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě |
Fakulta sportovních studií |
Masarykova univerzita |
Logo Fakulty sportovních studií
| Copyright © 2011, Fakulta sportovních studií
| Počítadlo návštěv: 64291 návštěvníků od 27. 11. 2011 (z toho 1201 z FSpS).
| © Code: Jiří Krejčí, Petr Zaoral; Design: V.Kotarová, M.Blažová
Creative Commons License BEZPEČNĚ A HRAVĚ NA IN-LINE BRUSLÍCH by PaedDr. Petr Starec, Ph.D., Mgr. Renata Vychodilová, Mgr. Tomáš Vespalec, Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D., Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D., Mgr. Miriam Kalichová, Ph.D., PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D., PhDr. Michal Vít is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/inline/.
Investice do vzdělávání