BEZPEČNĚ A HRAVĚ NA IN-LINE BRUSLÍCH

VYBRANÉ CYKLOSTEZKY VHODNÉ PRO JÍZDU NA KOLEČKOVÝCH BRUSLÍCH

Kam na vyjížďku?

Inline bruslení se v České republice těší poměrně vysoké popularitě. Bohužel, stejně jako v mnoha jiných zemích, i tady možnosti a nabídka tras, na kterých se s potěšením můžeme sklouznout, je mnohem menší než množství dychtivých bruslařů a jejich poptávka. Díky úsilí nadšenců se však i u nás najdou specializované bruslařské parky, veřejnosti dostupné U-rampy, haly a ovály. Bohužel jich ale, stejně jako inline stezek určených pouze pro bruslaře, není mnoho. Další variantou, která se nabízí, je pohyb po cyklostezkách. I tady je ale výběr pro inline bruslaře limitován. Cyklostezky, jejichž trasy, byť jen částečně, vedou po veřejných silničních komunikacích nebo po povrchu, který je sice dostatečný a sjízdný pro kolo, nikoliv však pro inline brusle, nejsou tou nejvhodnější variantou. Přesto si fanoušci tohoto sportu mohou na několika trasách v různých místech republiky zajezdit.

 

Dopravní předpisy

Než bruslař vyjede, rozhodně by měl vědět, co o něm praví zákon, a při jízdě by se měl řídit předpisy, které se na něj vztahují. Podle zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na veřejných komunikacích a jeho poslední novelizaci z roku 2008 je bruslař považován za chodce. Proto by měl používat chodníky a stezky pro chodce. Zákon současně připouští a povoluje pohyb inline bruslaře po cyklostezkách. Jak na chodnících, tak na cyklostezkách bychom se ale měli chovat ohleduplně, ať už k chodcům nebo cyklistům. Po chodnících s hustým provozem je třeba se pohybovat pomalu, abychom chodce neohrožovali a mohli případně reagovat na vznik neočekávané situace. Na cyklostezkách je třeba mít na zřeteli, že bruslař potřebuje pro svůj pohyb vpřed větší plochu než cyklista. Proto je určitě dobré pozorně sledovat stezku a projíždějícím cyklistům umožnit průjezd. Není rozhodně vhodné jezdit ve dvou vedle sebe. Již pohyb jednoho bruslaře, který může svými odrazy do stran zabrat celou šíři stezky, může cyklistům znemožnit hladký průjezd.

Jízda po silnici je riskantní a je lépe se jí vyhnout. Jsou ale místa, kde není jiná alternativa. Pokud vedle vozovky není chodník a bruslař se rozhodne pro pohyb po silnici, musí se podle předpisů pohybovat vlevo, co nejblíže levému okraji vozovky. Mějme ale na zřeteli, že pohyb po silnici je pro bruslaře opravdu nebezpečný, a pokud existuje jiné, byť delší či méně pohodlné řešení, rozhodně je lépe si jej vždy zvolit.

 

 

Kam na výlet v Brně a okolí

Trasa podél řeky Svratky

Cyklostezka číslo 4 – odbočka u cesty do Rebešovic – podél lesa a modřické čističky – kolem obchodního centra Olympie k zahradnickému centru v Modřicích – cyklostezka č. 1 – kolem Avion Shopping parku – přes Horní Heršpice a Komárov k Štýřickému nábřeží – přes Bakalovo a Táborského nábřeží – ulicí Kamenná – k Pisáreckému tunelu – Veslařskou ulicí a kolonií zahrádek do Jundrova a Komína – po Kníničské ulici – přes Letenskou lávku na ulici Pod horkou – ulicí Živného a Přístavní k Brněnské přehradě v Bystrci.

Trasa začíná u silnice do Rebešovic a vede po dobře sjízdném úseku cyklostezky číslo 4. Přejíždí přes hrbolatý dřevěný můstek a dále vede podél lesa. Cyklostezka končí výjezdem zhruba po 1 km nekvalitního asfaltu kolem modřické čističky. Trasa dále vede přes velkou křižovatku u Olympie k zahradnickému centru v Modřicích, kde při vjezdu do pole začíná znovu asfaltový povrch, tentokrát cyklostezky číslo 1. Tento úsek je příjemný a přehledný, vede přes Horní Heršpice a Komárov až ke Štýřickému nábřeží. Odtud novým podchodem u Spielberk Office centra přes křižovatku s Renneskou třídou. Dále trasa pokračuje po Bakalově nábřeží a křižuje ulici Vídeňskou. Na začátku Táborského nábřeží vede trasa po ulici, asi po 100 metrech pak kousek po stezce. Kamennou ulicí míří k lesnímu úseku prudkého stoupání a následného klesání až k Pisáreckému tunelu a muzeu Antropos. Odtud vede trasa po chodníku podél ulice Veslařská, dále je úsek zahrádkářskou kolonií s poměrně hrbolatým asfaltem k Jundrovskému mostu. Cesta slouží i jako příjezdová komunikace místní zahrádkářské kolonie, proto je třeba jet opatrně. Odtud trasa vede po nově vybudované části cyklostezky číslo 1 do Komína s novým a velmi kvalitním povrchem. U zastávky Svratecká nový úsek končí. Je možné pokračovat dále podél ulice Kníničská a přes Letenskou lávku zahnout do ulice Pod horkou. Na jejím konci opatrně přejet Odbojářskou ulici a ulicí Živného a Přístavní trasa míří k Brněnské přehradě, kde si ji lze ještě prodloužit po příjemném asfaltu podél přehrady k restauraci na Rakovci. Celá trasa měří kolem 15 kilometrů.

Stezka s občerstvením podél Svratky, Brno

 

Trasa podél řeky Svitavy z Obřan do Bílovic

Cyklostezka č. 5 – Obřanská – Babická – Bílovice nad Svitavou

Úsek cyklostezky číslo 5 z Obřan do Bílovic vede podél řeky Svitavy. Trasa má velmi kvalitní povrch a místy je mírně členitá. Stezka začíná na konci Babické ulice a na jejím začátku je několik zatáček, kde je třeba dát pozor na procházející se osoby, kola a případně i auta jedoucí v protisměru. Zbývající úsek stezky už žádná další problematická místa nemá. Stezka v délce téměř 4 kilometrů je sice mnohem kratší než trasa vedoucí podél řeky Svratky, ale v Brně, kde nabídka není příliš široká, je jistě vítanou alternativou.

Stezka podél Svitavy, Brno- Bílovice

 

Trasa z Židlochovic do Měnína

Cyklostezka č. 4 – Židlochovice – Blučina – Měnín

Stezka byla vybudována v roce 2008 a vede podél břehů říčky Litavy. Přestože je místy poměrně úzká, je rovinatá, přehledná a nepříliš navštěvovaná, takže nabízí příjemné svezení a další časově dobře dostupnou alternativu pro bruslaře z Brna a okolí. Trasa začíná na severním okraji Židlochovic a vede přes Měnín a Blučinu, za kterou se nachází jediné problematické místo této stezky. Sjezd pod most komunikace E65 o délce asi 30 metrů s poměrně prudkým klesáním z obou směrů do neupravené cesty s kameny. V místě před sjezdem je dopravní značka, označující konec cyklostezky. Stezka se skvělým povrchem, který je srovnatelný s nejlepšími úseky v německém bruslařském ráji Flaeming skate, měří kolem 7 kilometrů. Protože vede otevřenou krajinou, nemusí být jízda v případě silnějšího větru nebo velkého vedra a prudkého slunce příliš příjemná.

Trasa Židlochovice – Měnín

 

Trasa Váté písky

Stezka Ratíškovice – Bzenec-Přívoz

Nenáročná trasa vhodná pro bruslaře všech pokročilostí vede po klidných zpevněných cestách Bzenecké doubravy. Míří do borového lesa vysázeného do původních dubových porostů, které kdysi stály na mohutném písečném podloží, díky kterému se oblasti také přezdívá Moravská Sahara. Trasa s poměrně velmi kvalitním povrchem začíná u obce Ratíškovice, odkud vede k rozcestníku u Rúdnické salaše a dále pak lesem k bývalé, dnes už nefungující pile v Bzenci-Přívozu. Na trase nelze zabloudit, celá měří asi 13 kilometrů a nabízí velmi příjemné svezení i v horkých letních dnech, kdy jste schovaní ve stínu stromů.

Trasa Váté písky u Bzence

 

Trasa podél řeky Bečvy

Cyklostezka Lipník nad Bečvou – Přerov

Trasa vede po cyklostezce Bečva, která bude po svém dokončení měřit téměř 73 kilometrů. Pro bruslaře nebude sjízdná po celé své délce, ale již dnes je možno se sklouznout po jednom z jejích úseků. Stezka vhodná pro bruslaře začíná v Lipníku nad Bečvou na křižovatce ulic Na Zelince a Za porážkou. Dále vede kolem přírodního koupaliště Jadran u obce Osek. Za Osekem po přejezdu přes most pokračuje trasa kousek po frekventované silnici. Je to nejnebezpečnější místo na stezce. Dál už bruslaře čeká pouze přejezd silnice u obce Grymov a pak už stezka míří přímo do Přerova, kde končí blízko středu města u lávky přes řeku Bečvu. Trasa je příjemná, nenáročná a rovinatá. Je zárukou příjemného svezení po necelých 13 kilometrech poměrně kvalitního asfaltu a je dobře značená.

Trasa Lipník nad Bečvou – Přerov

 

Trasa podél řeky Moravy

Cyklostezka Veselí nad Moravou – Uherský Ostroh – Ostrožská Nová Ves – Kunov ice

Stezka začíná na Bartolomějském náměstí ve Veselí nad Moravou. Hned na začátku je část trasy pokryta zámkovou dlažbou. Spáry mezi dlaždicemi jsou ale malé, takže jízda je poměrně příjemná. Trasa vede rovinatou krajinou v blízkosti řeky Moravy kolem štěrkových jezer a sirných lázní v Ostrožské Nové Vsi a kolem kunovického letiště. Při průjezdu obcemi se občas projíždí uličkami s automobilovým provozem, který je ale velmi malý. Trasa nabízí příjemných 15 kilometrů jízdy po rovném a kvalitním povrchu s nepatrným převýšením.

 

Masarykův okruh

Brno nabízí ještě jednu trasu. Trasu, kterou se nemůže pochlubit žádné jiné místo v České republice. Je jím závodní dráha Masarykův okruh, známá především jako dějiště závodů MS motocyklů, která nedávno otevřela své brány také bruslařské veřejnosti. Okruh má špičkové světové parametry a samozřejmě ideální povrch pro bruslení. Trasa měří 5403 metrů, je široká patnáct metrů a její převýšení je 73 metrů. Díky dostatečné šířce a kvalitnímu povrchu závodní dráhy je trasa vhodná pro bruslaře všech úrovní, od úplných začátečníků až po velmi zkušené jezdce. Trasa není otevřena pro inline bruslaře neomezeně, ani celoročně. Za poplatek, který není nijak přemrštěný a který bruslaři-nadšenci jistě rádi zaplatí, nabízí okruh hodiny inline bruslení pro širokou veřejnost. Více podrobných informací o bruslení na Masarykově okruhu lze dohledat na jeho webových stránkách.

Masarykův okruh

Zdroje:
Na hřišti i na vodě být s dětmi vždy v pohodě |
Fakulta sportovních studií |
Masarykova univerzita |
Logo Fakulty sportovních studií
| Copyright © 2011, Fakulta sportovních studií
| Počítadlo návštěv: 64291 návštěvníků od 27. 11. 2011 (z toho 1201 z FSpS).
| © Code: Jiří Krejčí, Petr Zaoral; Design: V.Kotarová, M.Blažová
Creative Commons License BEZPEČNĚ A HRAVĚ NA IN-LINE BRUSLÍCH by PaedDr. Petr Starec, Ph.D., Mgr. Renata Vychodilová, Mgr. Tomáš Vespalec, Mgr. Zdeňka Kubíková, Ph.D., Mgr. Martina Bernaciková, Ph.D., Mgr. Miriam Kalichová, Ph.D., PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D., PhDr. Michal Vít is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Based on a work at http://www.fsps.muni.cz/sdetmivpohode/kurzy/inline/.
Investice do vzdělávání