ZDRAVOTNÍ ASPEKT PLAVÁNÍ, BEZPEČNOST, ZÁCHRANA TONOUCÍHO
Význam plavání
Pokud mluvíme o významu plavání, máme na mysli především význam výchovný a zdravotní.
Výchovný význam
Výchovný význam plavání můžeme sledovat zhruba ve dvou kategoriích.
- Dítě a kolektiv - Kolektiv při výuce plavání působí jako socializační faktor, jeho vliv může být pozitivní v přístupu k pohybové činnosti. Zde máme na mysli především motivační faktor kolektivu.
- Dítě jako jednotlivec - Dítě se musí nakonec učit plavat samo, což vede k jeho překonávání určitých zábran a nelibých pocitů, které jsou někdy s výukou plavání spojeny. Zde se projevují také jeho morálně–volní vlastnosti. Plavecké dovednosti, které se dítě učí, jsou důležité i pro význam plavání z pohledu život zachraňující dovednosti.
U některých dětí, které nemají vyloženě pozitivní vztah k vodnímu prostředí, se může projevovat obava, strach nebo úzkost. Tyto pocity jsou běžné nejen u malých dětí, ale zná je každý dospělý, když se učí něco nového, případně má strach z toho, že neuspěje nebo zklame. Tyto stavy blokují centrální nervovou soustavu, a tím motorické funkce v tom smyslu, že je narušena schopnost koordinace pohybů. Někdy natolik, že nejme schopni provést pohyby, které máme standardně naučené a ve stavu stresu je nejsme schopni reprodukovat. Tento stav se negativně projevuje především ve výuce, což vede k tomu, že dítě není schopno se učit nové pohybové dovednosti. S tím musí učitel počítat a tuto úzkost odbourat.
Učitel by měl poznat, jaké jsou příčiny obav, jak se u dětí projevují a jak pracovat na jejich odstranění.
Příčiny
- prostředí - Na psychiku plavce může působit prostředí bazénu z mnoha příčin. Může to být neznámé prostředí, hluk na bazénu, teplo a vlhkost, neznámý „zápach“, hloubka, šero apod.
- nová sociální skupina - Do hodin plavání mohou chodit děti z různých škol a ty se mezi sebou neznají. Jedinci fixovaní na svoji sociální skupinu se tak mohou cítit nesví a pociťovat určité obavy. Příčinou může být i nový učitel plavání, který má specifický přístup.
- předchozí zkušenost - Předchozí zkušenosti s vodním prostředím nemusí být vždy jen pozitivní. Někdy je voda spojována přímo s nebezpečím, pokud bylo dítě takto - většinou s cílem samo se k vodě nepřibližovat - vedeno. Toto negativní spojení, ať bylo iniciováno rodiči, vedoucími na táboře, dědečkem nebo babičkou může velmi dlouho přervávat a vede ke spojení „voda rovná se ohrožení života“.
Funkce
Obecně se dá říci, že strach, případně obava či úzkost má v přírodě dvě základní funkce:
- pozitivní – tzn. signalizační a mobilizační,
- negativní – útěk, tzn. únik před problémem, vyhýbání se problému.
- Projevy
Učitel by měl znát, jak se tato negativní funkce strachu projevují. Může to být:
- mimika - gestikulace, smích, pláč,
- pohyby - koordinace, tiky,
- hlas - koktání, přeskakování.
- Odstranění
Cílem učitele by mělo být odstranění rušivých vlivů strachu. Je třeba najít pozitivní motivaci pro žáka, výuku koncipovat tak, aby převažovaly pozitivní zážitky, které vyvolají libé pocity, a tím pomohou strach eliminovat. Učitel by však měl nastavit pravidla a z těch neustupovat. Individuální přístup je samozřejmostí.
Zdravotní význam plavání
Termín zdraví je spojován jak s psychickou, tak i s fyzickou pohodou. Pokud mluvíme o zdraví z pohledu fyziologického, myslíme tím především funkčnost hlavních systémů, z pohledu učitele tělesné výchovy systému srdečně – cévního a svalového. Dobrá kondice těchto systémů je spojována s pohybovými činnostmi, a to především zatížením vytrvalostního charakteru. Najdeme však ještě další indikace, které řadí plavání mezi nejzdravější a často doporučované sporty. Jako kontraindikace je uváděno onemocnění vnitřních orgánů.
Plavání má mnoho pozitivních atributů, pro které je velmi často využíváno. Připomeňme si ty nejzávažnější.
- Při plavání všemi plaveckými způsoby je zatěžováno velké množství svalů. To vede ke jeho stejnoměrnému rozvoji a nepřetěžování jednotlivých svalových skupin. Zároveň posiluje jak fázické, tak posturální svalstvo a protahuje svalové skupiny, které jsou obecně zkrácené – např. při plaveckém způsobu znak prsní svalstvo.
- Zátěž není prováděna maximální intenzitou. To má vliv na rozvoj vytrvalosti svalstva plavce a zároveň nehrozí riziko poranění svalů, svalových úponů a kloubů.
- Tělo je ve vodě nadlehčováno, což umožňuje vykonávat tuto činnost i obézním jedincům a zamezuje poškozování jejich kloubů působením vlastní hmotnosti.
- Tlak vody znesnadňuje nádech, což vede k pozitivnímu ovlivňování dýchacího svalstva. Na druhé straně usnadňuje výdech. Stejný princip platí i u srdečně–cévního systému. Tlak vody znesnadnění vypuzení krve srdcem do tepen a naopak usnadňuje návrat krve z periferie a žil do srdce.
- Uvolněný pohyb při přenosu paží zvyšuje kloubní pohyblivost kloubů paží a pohyby nohou uvolňují hlezenní kloub. Správná technika plavání vede také k maximálnímu vytažení paží pro správný záběr a udržení splývavé polohy.
- Rytmus dýchání je vázán na plavecké pohyby, což vede k nutnosti regulace dýchání (rychlý nádech, maximální výdech) a k maximální ventilaci – nádech v tzv. mezizáběrové pauze, kdy je hrudník uvolněný.
- Otužování – nutnost reakce termoregulačního systému na ztráty tepla tepelnou vodivostí vody a zároveň snížení rizika přehřátí.
Tato pozitiva jsou všeobecně uznávána a záleží pouze na tom, v jaké situaci jich využíváme.
Jde většinou o identickou činnost, pouze vykonávanou různou intenzitou a pod kontrolou vlastní, trenéra, lékaře nebo terapeuta. Tyto činnosti můžeme rozdělit do těchto oblastí:
Prevence, regenerace, rehabilitace, cílené aktivity
- Prevence - otužování, zátěž svalů, rozsah pohybu, zatěžování srdečně-cévního systému, dýchání, mentální hygiena, kondice
- Regenerace, rehabilitace - poúrazové stavy, srdeční a mozkové příhody, respirační choroby, diabetes
- Cílené aktivity - sportovní činnost, rekreace, těhotenství, držení těla, tělesně postižení, mentálně postižení.
Plavání a s ním spojené aktivity skrývají také určitá rizika:
- ponořovací reflex – reflexní snížení srdeční frekvence o cca 15 tepů/min.
- přehřátí
- po jídle, alkohol, cigarety
- plísně, oči, uši
- skoky
- přecenění schopností
- kombinace výše uvedených faktorů