Raketové sporty (badminton, squash) ve školní TV. A proč ne?
Pravidla
Zkrácená pravidla squashe
Tato zkrácená verze pravidel squashe je vytvořena, aby pomohla hráčům pochopit základy. Kompletní verze pravidel squashe je dostupná v literatuře. Tato verze je účinná od 1. dubna 2009.
SKÓRE
Zápas se hraje na 3 vítězné hry. Každá hra se hraje do 11 bodů. Hráč, který jako první získá 11 bodů, vyhrává hru - s výjimkou situace, kdy je stav 10-10. V takovém případě hra pokračuje dále, dokud jeden z hráčů nezíská vedení o 2 body. Bod mohou vždy získat oba hráči. Pokud podávající vyhraje výměnu, získá bod a dále podáváz druhé strany, vyhraje-li výměnu přijímající, získá bod a stane se podávajícím.
PODÁNÍ
Hra začíná podáním. Hráč, který bude podávat jako první, se nejčastěji vylosuje roztočením rakety. Podávající pokračuje v podání, dokud neprohraje výměnu, kdy dojde ke ztrátě „HAND OUT“ a podávajícím se stane soupeř. Hráč, který vyhrál předchozí hru, podává jako první v následující hře. Na začátku každé hry a vždy, když dojde ke změně podávajícího, může podávající využít libovolnou stranu pro podání. Po vítězné výměně pak podávající vždy pokračuje podáním z opačného pole pro podání.
Při podání se musí hráč dotýkat celou plochou chodidlapodlahy uvnitř pole pro podání. Aby bylo podání dobré, musí míček letět přímo na přední stěnu nad podávací čáru a pod outovou čáru a odrazit se od ní tak, aby dopadl (pokud není zahrán z voleje) na podlahu uvnitř zadní čtvrtiny kurtu v protější polovině kurtu podávajícího hráče, včetně případů, kdy se mezi odrazem od čelní stěny a dopadem na podlahu do vymezeného prostoru míček dotkne jakékoli boční a/nebo zadní stěny.
SPRÁVNÝ RETURN
Return je správný, když je míček, dříve než se dvakrát odrazí od podlahy, zahrán správně na přední stěnu nad tin a pod outovou čáru, aniž by se přitom nejdříve dotkl podlahy. Míček se může odrazit do boční a/nebo zadní stěny předtím, než dosáhne přední stěny. Return není správný, když je „NOT UP“ (míček je odehrán poté, co se více než jednou odrazil od podlahy, nebo je nesprávně zasažený - tažený raketou nebo je zasažen dvakrát na raketě), když je „DOWN“ (míček po odehrání zasáhne před přední stěnou podlahu nebo tin) nebo je „OUT“ (míček zasáhne stěnu na outové čáře nebo nad ní).
VÝMĚNY
Po správném podání se oba hráči střídají v odehrávání míčku, dokud jeden z nich zahraje neúspěšný úder. Výměna se skládá z podání a určitého počtu správných výměn. Hráč získá výměnu, pokud se jeho soupeři nepodaří správně podat nebo zahrát správný míček nebo když se míč předtím, než se jej hráč pokusí odehrát, dotkne soupeře (včetně rakety a oblečení), který není na řadě odehrát úder.
Poznámka: Hráč by nikdy během výměny neměl odehrát míček, pokud existuje nebezpečí zasažení soupeře míčkem nebo raketou. V takovém případě se hra zastaví a výměna se buď opakuje („LET“) nebo je soupeř potrestán („STROKE“).
ZASAŽENÍ SOUPEŘE MÍČKEM
Jestliže hráč odehraje míček a ten před zasažením přední stěny zasáhne soupeře nebo jeho raketu nebo oblečení, hra se zastaví. Když by úder byl správný a míček by zasáhl přední stěnu, aniž by se předtím dotkl jiné stěny, hráč získává výměnu za předpokladu, že neprovedl „otočku“ a že hrajícího hráče neobletěl míček z jedné strany a nehrál jej ze strany druhé. Když míč zasáhl nebo by zasáhl libovolnou jinou stěnu a byl by správný (zasáhl by poté přední stěnu), výměna se opakuje – nový míček („LET“). Když by úder nebyl správný, hráč výměnu ztrácí.
OTÁČENÍ
Jestliže se hráč otočil za míčkem nebo ho nechal proletět kolem sebe a v obou případech hráč odehrál míček na pravé straně od těla poté, co míček nejdříve proletěl na levé straně od těla (nebo naopak) – provedl hráč „otočku“. Jestliže hráč poté, co provedl „otočku“, zasáhl svého soupeře, je výměna přiznána soupeři. Jestliže hráč poté, co provedl „otočku“, zastaví hru z obavy o zasažení soupeře, výměna se opakuje – nový míček („LET“).
BRÁNĚNÍ VE HŘE
Když je hráč na řadě odehrát míček, má právo, aby mu v tom jeho soupeř nebránil. Aby se soupeř vyhnul bránění, musí hráči umožnit nerušený přímý přístup k míčku, prostor k provedení úderu a volnost k zahrání míčku kamkoliv na přední stěnu. Hráč, jestliže mu soupeř brání ve hře, může toto bránění akceptovat a pokračovat ve hře nebo může hru zastavit. Když hrozí srážka se soupeřem nebo zasažení soupeře raketou nebo míčkem, je vždy vhodné hru zastavit. Jestliže je hra zastavena z důvodu bránění, mělo by se postupovat podle těchto obecných pokynů:
Hráč má právo na nový míček („LET“), jestliže by mohl odehrát správný return a soupeř se snažil bránění vyhnout.
Hráč nemá právo na nový míček („LET“) a ztrácí výměnu, jestliže by nemohl odehrát správný return nebo pokud akceptoval bránění a hrál dál nebo bylo bránění natolik minimální, že neovlivnilo přístup k míčku a jeho odehrání.
Hráč má právo na „STROKE“ (t.j. získává výměnu), jestliže se soupeř nesnažil maximálně vyhnout se bránění nebo jestliže by hráč zahrál vítězný return nebo jestliže by hráč zasáhl soupeře míčkem letícím přímo na přední stěnu.
Důležitou podmínkou pro získání letu nebo stroku je, že hráč, který o to žádá, musí být aktivní a dokázat, že by míček zahrál, takže musí do soupeře i mírně vrazit.
„STROKE“
NOVÉ MÍČKY – LETY
Za nový míček („LET“) se považuje výměna, kterou nezískal ani jeden hráč. Výměna se nepočítá do skóre a podávající hráč znovu podává ze stejného pole pro podání. Kromě situací popsaných již v odstavcích výše, může být nový míček („LET“) umožněn i za dalších okolností. Například nový míček („LET“) může být umožněn, když se míček ve hře dotkne nějakého předmětu ležícího na podlaze nebo když se hrající hráč zdrží odehrání svého úderu z důvodu přiměřené obavy z poranění soupeře. Nový míček („LET“) musí být umožněn, jestliže přijímající hráč není připraven ke hře a nepokusí se příjem podání odehrát nebo když míček praskne během hry.
CHOVÁNÍ NA KURTU
Útočné, rušivé nebo zastrašující chování je ve squashi nepřijatelné. Do této kategorie patří viditelné nebo slyšitelné obscénnosti, slovní nebo fyzické napadení, námitky vůči rozhodnutí rozhodčího, špatné zacházení s raketou, kurtem nebo míčkem, zbytečný fyzický kontakt, přílišný švih rakety, nekorektní zahřívání, zdržování, pozdní návrat na kurt, úmyslná nebo nebezpečná hra nebo koučování (kromě koučování mezi hrami). Ve výše uvedených případech je rozhodčí povinen penalizovat postupně hráče následujícím způsobem:
- napomenutí „Conduct Warning“,
- ztráta bodu „Conduct Stroke“,
- ztráta hry „Conduct Game“,
- ukončení zápasu „Conduct Match“.
Zde je zajímavá penalizace - pokud se hráč rozčílí a zlomí si úmyslně raketu, musí s touto poškozenou raketou dohrát set, nemůže si ji vyměnit.