Inovace předmětu Teorie sebeobrany
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Změny v sylabu předmětu Teorie sebeobrany
Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.
Původní sylabus
Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Teorie sebeobrany |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
1.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
2/0 |
hod. za týden |
kreditů |
4 |
||
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Zk |
Forma výuky |
přednáška |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu: Po ukončení předmětu student - Zná různé školy teorie sebeobrany, jejich cíle a východiska - Zná různé moderní sebeobranné systémy - Zná taxonomii sebeobrany - Dovede definovat sebeobrannou situaci - Umí vysvětlit roli konkrétních faktorů na sebeobrannou situaci (psychologie, technika, taktika) |
||||||
Vyučující |
||||||
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
Osnova: 1. Vývoj sebeobrany a. válečná a bojová umění v sebeobraně b. novější systémy sebeobrany c. vývoj teorií sebeobrany v ČR d. Alogodika 2. Charakteristika sebeobrany 3. Taxonomie sebeobrany 4. Sebeobrana a zákon 5. Sebeobranná situace 6. Charakteristika útoku a obrany 7. Teorie boje 8. Bolest v sebeobraně 9. Rozdíl mezi sebeobranou a sportovním úpolovým zápasem 10. Psychologie v sebeobraně 11. Taktika v sebeobraně 12. Technika v sebeobraně 13. Reakční doba v sebeobraně |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium: studium doporučené literatury Kontrola úkolů je zahrnuta v závěrečném zkoušení. Výukové metody: Výklad, studium textů. Metody hodnocení: Teoretický test. |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
|
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Didaktických dovedností
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů