Rámcový plán technik v ročním tréninkovém plánu v aikidó
Tato část vznikla jako pomůcka pro rozvrhování tréninkových jednotek v ročním tréninkovém plánu v aikidó. Rámcový plán pro jednotlivá období je důležitý zejména v případech, když:
- Na výuce se podílí víc učitelů
- Všichni studenti nechodí na všechny hodiny
Rámcový plán je komunikačním prostředkem mezi jednotlivými učiteli, kteří se podílejí na výuce v jednom dódžó. Usměrňuje je v systematické přípravě jejich žáků. Základním předpokladem je znát rozdělení ročního tréninkového plánu na jednotlivá období. U tohoto Rámcového plánu budeme vycházet z předpokladu, že se na výuce podílí více učitelů, kteří mohou, ale nemusí být přítomni na trénincích ostatních učitelů. Výhoda více učitelů pro jedno téma je v tom, že mohou projevit svůj osobitý přístup k provádění technik i k použití didaktických metod. A dále vycházíme z předpokladu, že počet tréninkových jednotek týdně je nízký, tj. nanejvýš jedna tréninková jednotka denně a nejsou rozděleny pro různé kategorie studentů. To znamená, že každá tréninková jednotka je otevřená všem studentům a nespecializuje se. Všichni studenti tedy mohou navštěvovat všechny hodiny, ale z poznatků z praxe víme, že tomu tak nikdy není.
Návrh ročního tréninkového plánu se skládá ze čtyř období, pro které jsou vyhrazené následující měsíce:
- Přípravné období (září – listopad)
- Hlavní období 1 (prosinec – březen)
- Hlavní období 2 (duben – červen)
- Přechodné období (červenec – srpen)
Některá období dále členíme do menších celků, mezocyklů, které nám umožňují přesněji se zaměřovat na určitý cíl. V každém mezocyklu je včleněno několik týdnů (mikrocyklů), které budou v dalším textu základní časovou jednotkou pro stanovení tématu.
Tabulka počtu týdnů v jednotlivých obdobích
|
Mezocyklus |
Přerušení |
Mezocyklus |
Přípravné období |
6 |
6 |
|
Hlavní období 1 |
4 |
2 |
12 |
Hlavní období 2 |
14 |
||
Přechodné období |
10 |
Počet tréninkových jednotek je (kromě nižšího počtu v přechodném období) stejný. Při rozvrhování jednotlivých tréninkových jednotek platí, že poslední tréninková jednotka v týdnu by měla být i opakováním a prostorem pro průběžné hodnocení studentů. Pamatujeme si také, že úroveň dosažitelných cílů se v jednotlivých obdobích liší, jak je dobře vidět v tabulce úrovní jednotlivých domén v tréninkových obdobích.
Tabulka úrovní jednotlivých domén v tréninkových obdobích
Období |
Úroveň kognitivní domény |
Úroveň afektivní domény |
Úroveň psychomotorické domény |
Přípravné období |
Znalost |
Přijetí, souhlas |
Generalizace |
Hlavní období 1 |
Pochopení |
Odezva |
Diferenciace |
Hlavní období 2 |
Aplikace, uplatnění |
Hodnotová škála |
Automatizace |
Přechodné období |
Analýza a syntéza |
Organizace |
Tvořivá koordinace |
To znamená, že stejné téma se může probírat ve všech obdobích, ale na jiné úrovni. Úrovně se v jednotlivých tréninkových obdobích, jako i v jednotlivých doménách vzájemně doplňují a prolínají. Uvedené schéma je pouze teoretickým vyjádřením hlavního zaměření.
Například, pokud v přípravném období (září – listopad) probereme techniku šómen uči ikkjó omote, bude to technika nacvičovaná staticky a fázovaně s důrazem na pochopení jednotlivých pohybů u vstupu do útoku, vychýlení, vedení partnera a ukončení znehybněním. Tu samou techniku můžeme (a musíme) probrat také v prvním hlavním období s ohledem na plynulost pohybu spojování jednotlivých fází do celku a dynamiku pohybu. Ve druhém hlavním období techniku šómen uči ikkjó omote cvičíme v různých variantách – jako základní techniku, se zastavením partnera, se zatlačením partnera, s mnoha variacemi prvního kontaktu a vychýlení. Dále ikkjó omote aplikujeme v útocích se zbraněmi. V přechodném období tu samou techniku využíváme v ždijú waza, randori, a dále také v renraku waza (kombinacích technik), kaeši waza (protitechnikách).
Možností cvičení jedné techniky je mnoho a téměř bychom si mohli vystačit s jednou technikou po dobu celého roku.
Zde se budeme zabývat pouze rámcovým plánováním témat ve společných tréninkových jednotkách. Součástí cvičení aikidó jsou i samostatné domácí cvičení a semináře, bez kterých progres v aikidó není dostatečný, anebo je ze začátku pomalý, až se úplně zastaví.
V rámcovém plánu budeme vycházet z rozdělení technických prostředků, jak uvádíme dále v tabulce, na:
- Společné technické prostředky
- Technické prostředky ukeho
- Technické prostředky toriho
Přípravné období
Přípravné období je vhodné rozdělit do dvou menších cyklů. V prvním se zaměří na výuku pádové techniky a přemístění. Ve druhém se zaměří na základní techniky, které jsou obsahem 6. a 5. kjú, jmenovitě irimi nage, ikkjó, kote gaeši a šihó nage z útoků aihanmi katete dori, gjakuhanmi katete dori, šómen uči a v závěru období také jokomen uči.
Tabulka návrhu tréninkové jednotky v přípravném období
Délka tréninku |
Trénink 2 hod. |
Období |
Přípravné období (září – listopad) |
0:00 – 0:05 |
rei, mokusó |
0:05 – 0:10 |
jednoduchá dynamická cvičení, protažení |
0:10 – 0:20 |
specifická průpravná cvičení (te sabaki, aši sabaki, tai sabaki) |
0:20 – 0:30 |
ukemi waza |
0:30 – 0:50 |
suwari waza, hanmi hantači waza |
0:50 – 1:30 |
Tači waza |
1:30 – 1:40 |
kondiční část (obecná síla) |
1:40 – 1:50 |
kondiční část (specifická vytrvalost): džiju waza, randori |
1:50 – 1:55 |
uvolnění, protažení |
1:55 – 2:00 |
rei, mokusó |
Uvedené návrhy jsou jistým zobecněním. Zcela jistě se v jednotlivých tréninkových jednotkách budou promítat změny způsobené specifickými cíli. Může se tak stát, že některé části budou prodloužené, zkrácené, nebo zcela vynechané. Můžeme zde mluvit o průměrné tréninkové jednotce.
V tabulkách rámcového plánu technik uvádíme hlavní zaměření technické přípravy v tréninkových jednotkách v jednotlivých týdnech. Takovéto zjednodušení přináší několik omezení:
- K plánování je možno přistupovat i jinak a techniky rozvrhovat jiným způsobem
- Studenti se mohou techniky učit rychleji, nebo pomaleji a k tomu je nutno přizpůsobit plán
- Pokud je mezi týdny zařazen víkendový klubový seminář, je potřeba jej zahrnout do plánu
- Tabulky nepopisují všechny techniky, je přirozené opakovat již probrané techniky a procvičit i techniky příbuzné základním
- Tabulky popisují pouze techniky v tači waza
- Tabulky nepopisují techniky se zbraněmi
Tabulka rámcového plánu technik: 1. mezocyklus přípravného období
Týden |
Společné technické prostředky |
Technické prostředky ukeho: pádová technika |
Technické prostředky ukeho: útoky |
Technické prostředky toriho |
1 |
Suwari kata Tači kata Irimi aši Tenkan aši Kaiten aši |
Mae ukemi uširo ukemi |
Ki awase šómen ate |
Ikkjó irimi nage kote gaeši |
2 |
Irimi tenkan Irimi tenkan kaiten Šómen učikomi |
Opakování a zdokonalování probraných pádů zempo ukemi |
Aihanmi katate dori Gjakuhanmi katate dori |
Ikkjó irimi nage kote gaeši tenkan hó |
3 |
Opakování všech pohybů v různých podmínkách |
Opakování a zdokonalování probraných pádů joko ukemi |
Ki awase šómen ate |
Ikkjó irimi nage kote gaeši |
4 |
Opakování všech pohybů v různých podmínkách |
Opakování a zdokonalování probraných pádů Hombu ukemi |
Ki awase šómen ate Šómen uči Aihanmi katate dori |
Ikkjó irimi nage kote gaeši šihó nage |
5 |
Opakování všech pohybů v různých podmínkách |
Opakování a zdokonalování probraných pádů |
Aihanmi katate dori gjakuhanmi katate dori |
Ikkjó irimi nage kote gaeši mae otoši sokumen irimi nage |
6 |
Opakování všech pohybů v různých podmínkách |
Opakování a zdokonalování probraných pádů |
Šómen uči Gjakuhanmi katate dori |
Ikkjó irimi nage kote gaeši mae otoši sokumen irimi nage šihó nage |
Tabulka rámcového plánu technik: 2. mezocyklus přípravného období
Týden |
Technické prostředky ukeho |
Technické prostředky toriho |
1 |
Jokomen uči |
(vstup aihanmi) Šihó nage irimi nage kote gaeši ude kime nage |
2 |
Opakování 6. a 5. kjú |
Opakování 6. a 5. Kjú |
3 |
Jokomen uči |
(vstup gjakuhanmi) ikkjó irimi nage kote gaeši ude kime nage |
4 |
Jokomen uči Šómen uči |
Vstupy aihanmi i gjakuhanmi: opakován Šihó nageí |
5 |
Opakování 6. a 5. kjú Gjakuhanmi katate dori |
Opakování 6. a 5. kjú Ikkjó Irimi nage Kote gaeši |
6 |
Opakování 6., 5., 4. kjú |
Opakování 6., 5., 4. kjú |
Hlavní období 1
Záměrem prvního hlavního období je stabilizovat provádění základních technik a rozšířit technický rejstřík o další techniky z rozpisu pro 4. a 3. kjú. První hlavní období můžeme logicky rozdělit do dvou částí rozdělených vánočními svátky a Novým rokem. V kratší první části, která trvá od začátku prosince, nebo konce listopadu kolem čtyř týdnů nahradíme rozcvičku cvičením se zbraněmi, aby studenti získali technické základy pro cvičení. Po novém roce pak pokračujeme výukou sólových i párových cvičení
Cvičení je intenzivnější. Studenti již dokážou přenášet znalosti jedné techniky do cvičení podobných technik. V následující tabulce uvádíme návrh standardní tréninkové jednotky v tomto období.
Tabulka návrhu tréninkové jednotky v hlavním období 1
Trénink 2 hod. |
|
Hlavní období 1 (prosinec – březen) |
|
0:00 – 0:05 |
rei, mokusó |
0:05 – 0:10 |
Buki waza: jednoduchá dynamická cvičení, protažení |
0:10 – 0:20 |
Buki waza: specifická průpravná cvičení (suburi, ...) |
0:20 – 0:40 |
Buki waza |
0:40 – 0:45 |
ukemi waza |
0:45 – 1:00 |
suwari waza, hanmi hantači waza |
1:00 – 1:30 |
Tači waza |
1:30 – 1:40 |
kondiční část (specifická síla) |
1:40 – 1:50 |
kondiční část (specifická vytrvalost): džiju waza, randori |
1:50 – 1:55 |
uvolnění, protažení |
1:55 – 2:00 |
rei, mokusó |
V tomto období se studenti seznámí se symetrickými úchopy rjóte dori a uširo rjóte dori. Uširo waza je pro ně novou zkušeností. Pravidelně by mělo docházet také k opakování již probraných technik tak, aby byla zachována kontinuita cvičení. Nové poznatky nesmějí překrýt stávajíci.
Tabulka rámcového plánu technik: 1. mezocyklus hlavního období 1
Týden |
Technické prostředky ukeho |
Technické prostředky toriho |
1 |
Rjóte dori |
Kokjú nage Tenči nage Šihó nage Ikkjó Kote gaeši Irimi nage |
2 |
Opakování 6., 5. kjú |
Opakování 6., 5 kjú |
3 |
Rjóte dori - opakování |
Základní techniky |
4 |
Opakování 4. kjú |
Opakování 4. kjú |
Někteří studenti využívají i zimní svátečné dny pro účast na zimních školách a seminářích. Jiní na pár dní zcela opouštějí cvičení aikidó a věnují se jiným činnostem. V každém případě je nutné zahájit první týden po svátcích opakováním a až pak začít se studiem nových technik - v tomto případě uširo waza.
Tabulka rámcového plánu technik: 2. mezocyklus hlavního období 1
Týden |
Technické prostředky ukeho |
Technické prostředky toriho |
1 |
Rjóte dori – opakování |
Základní techniky |
2 |
Uširo rjóte dori |
Kokjú nage Šihó nage Ikkjó Kote gaeši Irimi nage |
3 |
Opakování 4. Kjú |
Opakování 4. kjú |
4 |
Šómen uči |
Ikkjó Nikjó Sankjó Jonkjó |
5 |
Jokomen uči |
Ikkjó Nikjó Sankjó Jonkjó |
6 |
Rjóte dori |
Opakování Nikjó Sankjó Jonkjó |
7 |
Uširo rjóte dori |
Opakování Sankjó Sokumen irimi nage Aiki otoši Koši nage |
8 |
Opakování 6., 5. kjú |
Opakování 6., 5 kjú Opakování dalších známých technik |
9 |
Opakování 4. kjú |
Opakování 4. Kjú Opakování dalších známých technik |
10 |
Opakování 3. kjú |
Opakování 3. kjú |
11 |
Katate rjóte dori |
Kokjú hó Ikkjó Irimi nage Šihó nage |
12 |
Opakování 6., 5., 4., 3. kjú |
Opakování 6., 5., 4., 3. kjú |
Hlavní období 2
Podobně jako v předchozím období, i zde můžeme počítat s relativně stabilním počtem cvičících. Záměrem druhého hlavního období je automatizovat provádění základních technik a rozšířit technický rejstřík o další techniky z rozpisu pro 2. a 1. kjú.
Cvičení je intenzivnější o to víc, o co studenti lépe znají techniky. Studenti již dokážou přenášet znalosti jedné techniky do cvičení podobných jiných technik. V následující tabulce uvádíme návrh standardní tréninkové jednotky v tomto období.
Tabulka návrhu tréninkové jednotky v hlavním období 2
Trénink 2 hod. |
|
Hlavní období 2 (duben – červen) |
|
0:00 – 0:05 |
rei, mokusó |
0:05 – 0:15 |
Buki waza: specifická průpravná cvičení (suburi, ...) |
0:15 – 0:40 |
Buki waza |
0:40 – 0:55 |
suwari waza, hanmi hantači waza |
0:55 – 1:25 |
Tači waza |
1:25 – 1:35 |
kondiční část (specifická síla) |
1:35 – 1:50 |
kondiční část (specifická vytrvalost): džiju waza, randori |
1:50 – 1:55 |
uvolnění, protažení |
1:55 – 2:00 |
rei, mokusó |
Studenti ve druhém hlavním tréninkovém období dokážou aplikovat znalosti jedné techniky do druhé. Základní techniky již dokážou praktikovat zcela automaticky, což umožňuje provádět různá drilová cvičení, která automatizaci technik ještě upevní.
Tabulka rámcového plánu technik: hlavní období 2
Týden |
Technické prostředky ukeho |
Technické prostředky toriho |
1 |
Šómen ate Šómen uči |
Opakování různých vstupů a technik |
2 |
Džódan cuki |
Základní techniky |
3 |
Aihanmi katate dori Gjakuhanmi katate dori |
Opakování různých vstupů a technik |
4 |
Džódan cuki |
Základní techniky |
5 |
Čúdan cuki |
Základní techniky |
6 |
Katate rjóte dori |
Opakování všech technik |
7 |
Kata dori |
Základní techniky |
8 |
Kata men uči |
Základní techniky |
9 |
Rjó kata dori |
|
10 |
Džódan cuki Čúdan cuki |
Opakování všech technik |
11 |
Uširo tekubi šime |
Základní techniky |
12 |
Kata dori Kata men uči |
Opakování všech technik |
13 |
Uširo rjó kata dori |
Základní techniky |
14 |
Uširo eri dori |
Základní techniky |
Přechodné období
Účast na trénincích je v přechodném období nižší a u mnoha členů sporadická. Je obvyklé, že se počet tréninků v klubu sníží.
Toto období je charakteristické množstvím různých intenzivních soustředění, letních škol.
Tréninková jednotka je v přechodném období kratší a co nejvíc individualizovaná. Studenti procvičují techniky volně, jedná se spíše o opakování, nevyučují se důležité nové techniky. Přechodné období je také časem pro cvičení méně obvyklých technik a postupů, které nejsou nezbytné pro rozvoj cvičenců, nicméně jsou zajímavým zpestřením tréninku. V následující tabulce uvádíme návrh standardní tréninkové jednotky v tomto období.
Tabulka návrhu tréninkové jednotky v přechodném období
Trénink 1 hod. |
|
Přechodné období (červenec –srpen) |
|
0:00 – 0:05 |
rei, mokusó |
0:05 – 0:15 |
Buki waza:džijú waza |
0:15 – 0:30 |
suwari waza, hanmi hantači waza: džijú waza, randori |
0:30 – 0:50 |
Tači waza: džijú waza, randori |
0:50 – 0:55 |
uvolnění, protažení |
0:55 – 1:00 |
rei, mokusó |
Od studentů se očekává více-méně samostatné cvičení. Techniky si musí pamatovat a měli by rozlišovat také mezi jednotlivými technikami aplikovanými v tači waza, hanmi hantači waza a suwari waza a také aplikovanými jako obrany proti útokům se zbraněmi tači dori, tantó dori a džó dori. Studenti jsou schopni, každý na své úrovni, cvičit různé druhy randori, a v různých stupněch volnosti džijú waza.
Nezáleží zde ani tak na plánu technik, jako spíš na metodách cvičení. Do plánu doporučujeme, kromě již uvedených metod, zařadit také:
- Renraku waza
- Kaeši waza
- Sutemi waza
- Ojo henka waza
- Tabudo geiko
Renraku waza jsou kombinace technik. Student plynule přechází z jedné techniky do druhé vždy, když se změní pohybové podmínky. Renraku waza umožňuje pociťovat volnost v cvičení, nelpění na jedné technice od začátku až do konce pohybu.
Protitechniky kaeši waza nám pomáhají odhalit slabá místa v technice partnera, ale i v naší vlastní technice.
Sutemi waza, strhy kombinují znalosti pádové techniky a hodů. Učí nás orientovat se v přechodu z postoje na zem a z jiného pohledu nás také učí, že i zdánlivá prohra se může obrátit ve vítězství.
Ojo henka waza jsou variace technik. Mnozí učitelé přirozeně vytvoří vlastní techniky. Například obrany proti různým kopům.
Kdo chce dobře poznat aikidó, měl by časem získat i jiné úpolové zkušenosti. Jakým způsobem řeší situaci v džúdó, jakým v karate, jak používají meč v iaidó, nebo v kendó?
Kontrola rámcového plánu
Pokud byl sestaven a určen plán, musí existovat i mechanismus kontroly. Jak jinak by učitel věděl, co jiní učitelé skutečně vyučovali na předchozích hodinách? Jedním ze způsobů je psát po každém tréninku záznam hodiny, kde bude zaznamenán celý průběh tréninku, procvičené techniky, zvolené metody, atd. V podmínkách aikidó dódžó je tento způsob (sice správný) zbytečný. Zcela postačí – tak jako je určen pouze rámec témat – zaznamenávat probrané techniky do tabulek, které jsou znázorněny níže. V jednotlivých týdnech budou přibývat záznamy v jednotlivých buňkách tabulky, až se zcela zaplní. V přechodném období je možně zabývat se zbývajícími technikami.
Ale ani tyto tabulky neobsahují všechny techniky, protože každou z technik můžeme provádět mnoha různými způsoby.
Tači waza Mae |
Aihanmi katate dori |
Gyakuhanmi katate dori |
Rjóte dori |
Katate rjóte dori |
Kata dori |
Rjókata dori |
Mune dori |
Šómen ate |
Šómen uči |
Jokomen uči |
Čúdan cuki |
Džódan cuki |
Mae geri |
Mawaši geri |
Kata men uchi |
|
Ikkjó |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Nikjó |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Sankjó |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Jonkjó |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Gokjó |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Hidži kime o. |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Ude garami |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Šihó nage |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Kote gaeši |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Irimi nage |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Sokumen irimi n. |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Tenči nage |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Kaiten nage uči |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Kaiten nage sot |
||||||||||||||||
Koši nage |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Ude kime n. |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Džúdži garami |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Aiki otoši |
Omote |
|||||||||||||||
Ura |
||||||||||||||||
Aiki nage |
||||||||||||||||
KN mae otoši |
||||||||||||||||
KN ikkjó |
||||||||||||||||
KN uči kaiten o. |
||||||||||||||||
KN soto kaiten o. |
||||||||||||||||
Kokjú nage jiné |
Tači waza Uširo |
Rjóte dori |
Rjókata dori |
Te kubi šime |
Eridori |
Hagai šime |
Rjóhidži dori |
|
Ikkjó |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Nikjó |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Sankjó |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Jonkjó |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Gokjó |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Hidži kime o. |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Ude garami |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Šihó nage |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Kote gaeši |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Irimi nage |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Sokumen irimi n. |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Tenči nage |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Kaiten nage |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Koši nage |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Ude kime n. |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Džúdži garami |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
Aiki otoši |
Omote |
||||||
Ura |
|||||||
KN mae otoši |
|||||||
KN ikkjó |
|||||||
Kokjú nage jiné |
Suwari waza |
Aihanmi katate dori |
Gyakuhanmi katate dori |
Rjóte dori |
Katate rjóte dori |
Kata dori |
Rjókata dori |
Mune dori |
Šómen ate |
Šómen uči |
Jokomen uči |
Džódan cuki |
Kata men uchi |
|
Ikkjó |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Nikjó |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Sankjó |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Jonkjó |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Gokjó |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Hidži kime o. |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Ude garami |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Kote gaeši |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Irimi nage |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Sokumen irimi n. |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Tenči nage |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Kaiten nage |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Ude kime n. |
Omote |
||||||||||||
Ura |
|||||||||||||
Kokjú nage |
|||||||||||||
Kokjú hó |
Hanmi hantači waza |
Aihanmi katate dori |
Gyakuhanmi katate dori |
Rjóte dori |
Katate rjóte dori |
Kata dori |
Rjókata dori |
Uširo rjókata dori |
Uširo eri dori |
Šómen uči |
Jokomen uči |
Cuki |
Kata men uchi |
Mae geri |
|
Ikkjó |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Nikjó |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Sankjó |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Jonkjó |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Gokjó |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Hidži kime o. |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Ude garami |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Šihó nage |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Kote gaeši |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Irimi nage |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Sokumen irimi n. |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Tenči nage |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Kaiten nage uči |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Kaiten nage sot |
||||||||||||||
Ude kime n. |
Omote |
|||||||||||||
Ura |
||||||||||||||
Aiki nage |
||||||||||||||
KN mae otoši |
||||||||||||||
KN uči kaiten o. |
||||||||||||||
KN soto kaiten o. |
||||||||||||||
Kokjú nage jiné |