Inovace předmětu Bojová umění
Tento předmět byl v letech 2010 – 2013 na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity inovován v rámci projektu Operačního programu Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název projektu: Inovace bakalářského studijního oboru Speciální edukace bezpečnostních složek a navazujícího magisterského studijního oboru Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek
Číslo projektu: CZ.1.07/2.2.00/15.0206
Doba realizace projektu: 1. 10. 2010 – 30. 9. 2013
Hlavním cílem projektu bylo inovovat na základě aktuálních požadavků praxe bakalářský studijní obor Speciální edukace bezpečnostních složek (SEBS) a navazující magisterský studijní obor Aplikovaná sportovní edukace bezpečnostních složek (ASEBS) vyučované na Fakultě sportovních studií Masarykovy univerzity (FSpS MU).
Projekt měl stanoveny tyto dílčí cíle:
- inovovat 18 stěžejních odborných předmětů (8 předmětů oboru SEBS, 10 předmětů oboru ASEBS),
- vytvořit 4 nové předměty oboru ASEBS,
- zapojit odborníky z praxe do inovace a vytváření předmětů a přípravy učebních opor i kurikula výuky,
- vytvořit 22 e-learningových učebních opor umožňujících studentům samostatné studium a především posílit kombinované studium v distanční části,
- zajistit odborné vzdělávání učitelů formálně zakončené certifikáty, nabytí zkušeností ve špičkových zahraničních institucích
- propracovat a posílit význam praxí studentů se zaměřením na získání praktických dovedností u potenciálního zaměstnavatele,
- rozšířit nabídku o prezenční formu studia oboru SEBS,
- zvýšit poměr studentů a studentek na 10% žen z celkového počtu studujících
- pilotně ověřit výuku inovovaných oborů a zpětně je optimalizovat,
- zvýšit informovanost o studijních oborech, zvýšit zájem potenciálních zájemců o studium.
Do projektu byla zapojena partnerská organizace – Bezpečnostně právní akademie Brno, s.r.o. střední škola, která je partnerskou školou Masarykovy univerzity. Partnerská organizace poskytne v rámci projektu své prostory a pedagogické pracovníky pro odborné a pedagogické praxe studentů oboru ASEBS.
Změny v sylabu předmětu Bojová umění
Inovace předmětu se promítly do změn sylabu předmětu a do samotného obsahu této učební opory. V následujícím textu přinášíme porovnání původního sylabu se sylabem inovovaného předmětu.
Původní sylabus
Sylabus inovovaný v rámci projektu, podaný k reakreditaci oboru v roku 2012
D – Charakteristika studijního předmětu |
||||||
Název studijního předmětu |
Bojová umění |
|||||
Typ předmětu |
povinný |
doporučený ročník / semestr |
3.sem |
|||
Rozsah studijního předmětu |
1/0 |
hod. za týden |
? |
kreditů |
4 |
|
Jiný způsob vyjádření rozsahu |
||||||
Způsob zakončení |
Zk |
Forma výuky |
př |
|||
Další požadavky na studenta |
||||||
Cíle předmětu: Po ukončení předmětu student zná zařazení bojových umění v taxonomii úpolů - Rozlišuje mezi pojmy bojová umění a úpolové sporty - Dovede rozdělit bojová umění podle různých kritérií (geografické, soutěžní, využití zbraní aj.) - Chápe základní technické, taktické a filozofické principy bojových umění - Zná teorii bojových umění a dokáže popsat jeji aplikaci v tělesné výchově a sportu - zná historii a vývoj bojových umění - zná rámcové kurikulum vybraných škol bojových umění - rozumí základním výukovým metodám bojových umění. |
||||||
Vyučující |
||||||
doc. PhDr. Bc. Zdenko Reguli, Ph.D. |
||||||
Stručná anotace předmětu |
||||||
- Bojová umění v systematice úpolů - Úpolová a neúpolová bojová umění - Systematika bojových umění - Sakralizace v bojových uměních - Úvod do historie bojových umění - Terminologie bojových umění - Etika, estetika v bojových uměních - technické a taktické kurikulum bojových umění - Bojová umění jednotlivých kultur |
||||||
Informace ke kombinované nebo distanční formě |
||||||
Rozsah konzultací (soustředění) |
hodin za týden |
|||||
Rozsah a obsahové zaměření individuálních prací studentů a způsob kontroly |
||||||
Samostudium: studenti prostudují teorii bojových umění a aikidó a pro připuštění k praktické části musí splnit požadavky písemného testu na min. 60%. - Bojová umění v systematice úpolů, Úpolová a neúpolová bojová umění, Systematika bojových umění, Sakralizace v bojových uměních, Charakteristika a cíle aikidó, Zařazení ve světovém sportovním hnutí, Vývoj - Terminologie, Technické prostředky, Pravidla Příklady testových otázek: Co odlišuje bojová umění a úpoly? Ve které části světa se zachovalo nejvíc bojových umění? Zkuste vyjmenovat některá bojová umění. Které z následujících bojových umění nepatří do úpolů a proč? (aikidó, iaidó (umění tasení meče), vrhání nožů, karate, wušu, lukostřelba, kendó) Vysvětlete pojem sakralizace (posvěcování) bojových umění. Jaký je volný překlad tří znaků ai-ki-dó? Kontrola úkolů: zahrnuta v závěrečném zkoušení. Výukové metody: Přednáška, výklad, řízená diskuse. Úkoly pro samostudium: Průběžné studium literatury a pramenů podle zadání. Kontrola úkolů: průběžná odborná diskuse. Metody hodnocení: Písemný test, ústní zkouška |
||||||
Studijní literatura a studijní pomůcky |
||||||
o DRAEGER, Donn F. a Robert W. SMITH. Asijská bojová umění :[historie, techniky a zbraně]. Vyd. 1. Bratislava: CAD Press, 1995. 219 s. ISBN 80-85349-40-X. info o VELLUCII, R. L. M. Martial arts games and activities for children. Charleston: Agapy Publishing, 2008. 53 s. ISBN 978-0-9721328-6. info o WEBSTER-DOYLE, Terrence. Respect :the martial arts : code of conduct. 1st ed. Trumbull: Weatherhill, 2002. 32 s. ISBN 0-8348-0514-6. info o CHALINE, Eric. Martial arts for athletic conditioning. Edited by Aidan Trimble. Broomall, PA: Mason crest publishers, 2003. 96 s. ISBN 1-59084-397-5. info o BARUA, Neil a Andy ROOSEN. Martial arts injuries :prevention and management. 1st pub. Wiltshire: The Crowood press, 2005. 128 s. ISBN 1-86126-732-0. info o REGULI, Zdenko a Věra KNAPPOVÁ. Medical aspects of martial arts. InMovement and Health: 4th International Conference. Olomouc: Palacký University, 2005. od s. 97 (CD ROM Fultext). ISBN 80-244-1166-0. info o FOJTÍK, Ivan. Japonská bojová umění. 1. vyd. Praha: Naše vojsko, 1993. 175 s. : i. ISBN 80-206-0166-. info o BRISACHER, Art. The martial arts training diary for kids. 1st. ed. Wethersfield: Turtle Press, 1997. 107 s. ISBN 1-880336-17-0. o JOHNSON, Nathan. Martial arts for children. Edited by Aidan Trimble. Broomall, PA: Mason crest publishers, 2003. 96 s. ISBN 1-59084-396-7. info o MCNAB, Chris. Martial arts for special forces. Edited by Aidan Trimble. Broomall, PA: Mason crest publishers, 2003. 96 s. ISBN 1-59084-400-9. |
||||||
Stěžejní změny
Změny v předmětu nastaly ve dvou rovinách. V rovině formální a v rovině obsahové.
Formální změna souvisela se úspěšnou snahou Masarykovy univerzity získat ECTS Label za správnou implementaci kreditového systému ve všech bakalářských i magisterských studijních programech. V inovovaných sylabech jsou definovány:
- Učební cíle prostřednictvím jejich taxonomie v kognitivní, afektivní a psychomotorické doméně
- Výukové metody
- Metody hodnocení
Obsahová změna je výsledkem intenzivního studia a implementace nejnovějších poznatků z teorie i praxe. Dotýká se:
- Rozsahu vyučovaných dovedností
- Teoretického základu
- Využívání příkladů z praxe a provázaností teorie a praxe
- Využívání aktuální literatury a informačních zdrojů