Project information
Znalostní báze učitelství a její reflexe
- Project Identification
- MUNI/A/0926/2013
- Project Period
- 1/2014 - 12/2014
- Investor / Pogramme / Project type
-
Masaryk University
- Grant Agency of Masaryk University
- Category A
- MU Faculty or unit
-
Faculty of Education
- prof. PhDr. Vlastimil Švec, CSc.
- Mgr. Kateřina Cásková
- doc. PaedDr. Hana Horká, CSc.
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
- Mgr. Jana Jašková, Ph.D.
- Mgr. Petr Koubek, Ph.D.
- Mgr. Hana Medvedová
- Mgr. Eva Minaříková, Ph.D.
- Mgr. Josef Moravec
- doc. PhDr. Michaela Píšová, M.A., Ph.D.
- Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D.
- Mgr. Barbora Šimůnková
- Mgr. Blanka Vaculík Pravdová, Ph.D.
- Mgr. Jitka Vaculíková, Ph.D.
- Mgr. Petra Vystrčilová, Ph.D.
Projekt navazuje na projekt specifického výzkumu Učitel v teorii a praxi řešený v roce 2013. Z tohoto výzkumu vyplynula potřeba hlouběji zkoumat profesní znalosti učitele. Navrhovaný projekt je zaměřený na výzkum znalostní báze učitelství a její reflexe, který bude realizovaný studenty doktorského studijního programu Pedagogika, obor Pedagogika (jako součást zpracovávání jejich disertačních prací). Tématy těchto disertačních prací jsou:
- Sdílení tacitních znalostí mezi studenty učitelství a jejich vzdělavateli v průběhu pedagogické praxe (Mgr. Kateřina Cásková)
- Motivační aspekty autoregulace učení studentů pomáhajících profesí. (Mgr. Jitka Jakešová)
- Profesní vývoj začínajících vysokoškolských učitelů odborného anglického jazyka. (Mgr. Jana Jašková)
- Subjektivní teorie řídící jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. (Mgr. Petr Koubek)
- Komunikace herního specialisty s hospitalizovaným dítětem v procesu herní terapie. (Mgr. Hana Medvedová)
- Hodnocení a rozvíjení profesního vidění učitelů anglického jazyka prostřednictvím IVŠV videowebu. (Mgr. Eva Minaříková)
- Jak metakognice ovlivňuje sebepojetí studentů učitelství? (Mgr. Blanka Pravdová)
- Zjištování subjektivních teorií vybrané skupiny učitelů o biofilně orientovaném vzdělání (Mgr. Petra Vystrčil Marková)
- Reflexe jako nástroj profesní přípravy budoucích učitelů. (Mgr. Petr Svojanovský)
- Sebereflexe v procesu osvojování tacitních znalostí studentů francouzského jazyka a literatury. (Mgr. Barbora Šimůnková)
- Elektronické učebnice pohledem učitelů základních škol (Mgr. Josef Moravec)
Hlavní část řešitelského týmu tvoří uvedení studenti doktorského studijního programu. Tým je doplněn školiteli (prof. V. Švec, doc. H. Horká, doc. M. Píšová a doc. T. Janík).
Náplní projektu budou tyto aktivity týmu:
- individuální zpracovávání daného tématu disertačního projektu (výstupem bude v závislosti na úrovni rozpracovanosti disertace: přehledová kapitola, projekt výzkumu, vyvinutí nebo adaptace výzkumného nástroje, kapitola shrnující výzkumné výsledky),
- pravidelné semináře řešitelského týmu, na kterých budou prezentovány a diskutovány dílčí výstupy studentů z řešení disertačního tématu,
- semináře zaměřené k metodologii výzkumů z oblasti znalostní báze učitelství (nové výzkumné přístupy, nové nástroje výzkumu apod.),
- příprava kolektivní monografie
Publications
Total number of publications: 14
2019
-
Kam s dvouletými dětmi? Jsou prázdné mateřské školy tím správným místem?
Year: 2019, type: Appeared in Conference without Proceedings
2015
-
Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie
Studia paedagogica, year: 2015, volume: 20, edition: 3
2014
-
Aby děti žily dobře a šťastně aneb jak k tomu může přispět předškolní vzdělávání
Rovnosť a kvalita v predškolskom vzdelávaní ako predpoklad udržateľného rozvoja, year: 2014
-
Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství
Year: 2014, number of pages: 210 s.
-
Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství
Year: 2014, edition: 1. vyd., number of pages: 220 s.
-
Poznávání přírody v předškolním věku
Předškolní vzdělávání v teorii a praxi. Jaká je současná situace v České republice a zahraniční východiska pro vzdělávání u nás, year: 2014
-
Reflexe zkušeností studentů v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol
Year: 2014, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Respektující přístup v edukaci žáků na počátku školní docházky
Year: 2014, type: Appeared in Conference without Proceedings
-
Stimulace k cílené reflexi zkušeností studentů v přípravném vzdělávání učitelů mateřských škol
Acorát, year: 2014, volume: 1/3, edition: 1/2014
-
The share of education to overcoming violated reciprocity between man and nature
Year: 2014, type: Appeared in Conference without Proceedings