Suchej únor: Opilý za volant nesedneš

Píše se září roku 1897 a pětadvacetiletý řidič londýnské taxislužby George Smith se stává pravděpodobně první osobou na světě zatčenou za řízení v opilosti. Svůj vůz tehdy zaparkoval o nejmenovanou londýnskou budovu. Následován je dalším světovým mezníkem, a to rokem 1910. Tehdy vstoupil v New Yorku v platnost pravděpodobně první zákon, který začal oficiálně trestat řízení v alkoholovém opojení.

14. 2. 2022

Bez popisku

Toho času ještě s velkorysou rezervou, která zaručovala beztrestnost až do výše 1,5 promile. O dalších 26 let později, v roce 1936, patentuje americký doktor Rolla N. Harger první světový alkoholtester, originálně pojmenovaný „drunkometer“. Tento „opilcoměr“ pracoval na principu mokré chemické analýzy. Hříšníkem nafouknutý balonek se nasadil na „opilcoměr“, kde se z balonku vypuštěný vzduch dostal do kontaktu s chemickou látkou – permanganátem draselným. Ten v závislosti na koncentraci alkoholu měnil barvu. Pokud zůstal beze změny – fialový, obsah alkoholu se neprokázal.

Moderní historie boje proti přítomnosti alkoholu za volantem se však začala psát až v roce 1980. Tehdy, po usmrcení třináctileté dívky opilým řidičem, vznikla v Kalifornii skupina „Matek proti řízení v opilosti“ známá pod zkratkou MADD (Mothers against Drunk Driving) a otevřela tuto problematiku široké americké, potažmo světové veřejnosti (protože co se stane v „jůesej“, to za chvíli frčí všude).

Alkoholová mlha a slepci s 1,5 promile

V naší kotlině evidovala Policie ČR v roce 2019 celkem 4 627 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu (4,3 % z celkového počtu nehod). O život při nich přišlo 53 osob, tedy 9,7 % všech usmrcených na českých silnicích. Nejvíce alarmující zůstává fakt, že přes polovinu všech „alkoholových nehod“ způsobili řidiči posilněni na minimálně 1,5 promile. Ještě jednou – přes polovinu nehod zavinili řidiči, kteří před jízdou vypili minimálně 6 piv, 6 panáků nebo 6 dvojek vína.

Riziko dopravní nehody se přitom při 1,5 promile zvyšuje více než dvacetkrát. Pravděpodobnost, že taková nehoda skončí smrtí, se ale zvyšuje dvěstěkrát. Nehody pod vlivem jsou logicky výrazně vážnější. Víme, že velké části populace se nezodpovědné chování za volantem netýká. Existuje však pojem SHD – second-hand drinking. Nemusí jít často přímo o nás, ale o chování těch okolo nás, které na silnici můžeme v té mlze potkat.

Jak si 1,5 promile za volantem představit v praxi? Upřímně, nemáme přesný přepočet s ohledem na rychlost, kterou se ten který dobrodinec řítí, ale jakýkoliv alkohol v krvi způsobuje takzvané tunelové vidění. To máme koneckonců i za střízliva – například při jízdě od 130 km/h na dálnici se naše zorné pole začíná limitně blížit nule. S alkoholem se však zorné pole zužuje bez ohledu na rychlost a my objektivně slepneme. S 0,8 promile vidíme sotva tři čtvrtiny prostoru před námi, a pokud si dopřejeme zmíněných šest piv a přiblížíme se 1,5 promile v krvi, ze světa před sebou uvidíme sotva třetinu. A to se bavíme o šťastné chvilce, během níž se řidič nedostane do krizové situace, na kterou by musel reagovat. Až se šlapáním na brzdu totiž přichází ta pravá rallye Paříž nepaříš.

Poznejte nový rozměr střízlivosti na stránkách www.suchejunor.cz.

 


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info