Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: videostudie. Disertační práce.
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Účelové publikace |
Citace | |
Popis | Disertační práce se zaměřuje na téma řečových dovedností ve výuce anglického jazyka. Současné pojetí cizojazyčného vzdělávání vychází z komunikačního přístupu a jeho cíle v podobě komunikační kompetence. Otázkou je, do jaké míry se cíle cizojazyčného vzdělávání promítají do reálné výuky. Cílem výzkumu je posoudit, do jaké míry poskytuje výuka anglického jazyka na 2. stupni základních škol příležitosti k rozvíjení řečových dovedností poslechu, mluvení, čtení a psaní. Výzkumné šetření je realizováno jako videostudie. Výzkumným nástrojem je kategoriální systém, vytvořený na základě konceptu řečových dovedností. Výsledky ukázaly dominantní zastoupení recepce nad produkcí řeči žáky. Nejvíce zastoupenou řečovou dovedností bylo čtení a poslech, relativně méně měli žáci příležitosti k mluvení a psaní. Provedený výzkum ukázal především na výrazné rozdíly ve výuce různých učitelů, zejména v míře uplatňování cílového jazyka. Někteří učitelé vyučují převážně v cílovém jazyce, jiní v jazyce mateřském. Výuka anglického jazyka v rámci zkoumaného souboru vykazovala značné rozdíly v přístupu žáků k příležitostem k rozvíjení řečových dovedností ve výuce různých učitelů. Za významný faktor této tendence lze považovat nerovný přístup k příležitostem k učení již na úrovni vstupních podmínek, tj. především nízký počet kvalifikovaných učitelů. |
Související projekty: |