Klíčové kompetence v profesním jazyce učitelů
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2011 |
Druh | Konferenční abstrakty |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Klíčové kompetence v současnosti reprezentují hlavní cílovou kategorii školního vzdělávání. Autoři příspěvku se snaží zodpovědět otázku, zda termín klíčové kompetence již pronikl do jazyka učitelů, a zda je význam tohoto termínu chápán učiteli v souladu s jeho vymezením. V první části příspěvku jsou shrnuty (politicko-ekonomické) důvody současného zájmu o kompetence včetně jejich možných dopadů na pojetí vzdělávání, následně jsou vymezeny dílčí teoretické znaky klíčových kompetencí. Druhá část příspěvku shrnuje výsledky výzkumné sondy, jejímž cílem bylo zjistit, zda učitelé chápou klíčové kompetence v souladu s jejich teoretickým vymezením. Na základě obsahové analýzy transkriptu rozhovorů s učiteli autoři dospěli ke zjištění, že teoretické vymezení klíčových kompetencí je odlišné od toho, jak klíčové kompetence chápou učitelé v praxi. Ve výpovědích učitelů byly v souvislosti s klíčovými kompetencemi nejčastěji zmiňovány teoretické znaky znalosti a dovednosti, další teoretické znaky klíčových kompetencí, jako transfer, hodnotová orientace nebo situační kontext, byly ve výrocích učitelů zaznamenány pouze výjimečně. |
Související projekty: |