Rizikové chování žáků základní školy a středoškolských studentů při práci s počítačem a s internetem

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Pedagogickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KACHLÍK Petr

Rok publikování 2011
Druh Konferenční abstrakty
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Výpočetní technika, počítačové sítě, mobilní telefony a další vyspělé informační a komunikační technologie (ICT) umožňují rychlou výměnu informací, přinášejí nové možnosti v zaměstnání, ve vědě, vzdělání, zábavě. Ukazuje se však, že jejich neuvážené používání vede k řadě zdravotních i sociálních poruch, které mají charakter patologických závislostí, nejsou dodržována základní pravidla bezpečnosti a etiky mezilidské komunikace. Zejména populační segment dětí a mládeže považuje manipulaci s ICT za samozřejmou, málo si uvědomuje možná rizika. Bylo provedeno výzkumné šetření kvantitativního charakteru, které proběhlo ve všech regionech ČR. Bylo osloveno 1072 žáků z 26 škol (2. stupeň základní školy a střední školy) formou anonymního dotazníku o 35 otázkách. Položky byly zaměřeny na aktivity ve volném čase, práci s počítačem, počítačové hry, pohyb po internetu, chat, sociální sítě, útoky vedené cestou ICT, jejich analýzu a řešení, poskytování údajů důvěrného charakteru, závadové webové stránky, uvědomění si rizik souvisejících s ICT. Ze šetření vyplynulo, že existuje nízký stupeň rodičovské kontroly, třetina vzorku přiznala útok na svoji osobu cestou ICT. Problematické situace řešilo s rodiči jen 5 % oslovených, více jak 50 % je ochotno zveřejnit po roční výhradně síťové komunikaci své osobní údaje. Více než 90 % zná některou ze sociálních sítí, má na ní založen účet. Je nezbytné, aby se rodiče více zajímali o volný čas svých dětí a jejich manipulaci s ICT, aby nastolili vztah důvěry a již v zárodku řešili možné problémy. Ve škole je potřebné prohloubení informační gramotnosti žáků s důrazem na osobní bezpečnost a netiketu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info