Interkulturní komunikativní kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ.
Název česky | Interkulturní komunikativní kompetence a její rozvíjení v hodinách anglického jazyka na 2. stupni ZŠ |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2011 |
Druh | Účelové publikace |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | Disertační práce se zabývá problematikou výuky reálií a rozvíjení interkulturní komunikativní kompetence (IKK) v rámci výuky anglického jazyka (AJ) na 2. stupni ZŠ. Její jádro tvoří rozpracování teoreticko-metodologických východisek pro zkoumání výuky reálií a IKK ve výuce cizího jazyka a navržení výzkumných nástrojů pro její analýzu. V práci je představen navržený Model interkulturní komunikativní kompetence ve výuce cizího jazyka (Model IKK), ze kterého vychází navržený kategoriální systém pro analýzu výuky reálií a IKK, i kategoriální systém upravený pro analýzu učitelova pojetí cílů výuky reálií a IKK. Tyto nástroje jsou následně použity ve dvou výzkumných šetřeních. První z nich představuje výzkum realizovaného kurikula v oblasti výuky reálií a IKK ve výuce AJ v 7. a 8. ročnících na 2. stupni ZŠ ve třech krajích (Jihomoravský, Olomoucký a Zlínský). Toto výzkumné šetření je založeno na analýze videozáznamu a je dílčím výstupem projektu CPV videostudie anglického jazyka. Druhé výzkumné šetření se zabývá učitelovým pojetím kultury a cílů výuky reálií a IKK. V tomto šetření bylo využito kvalitativní i kvantitativní obsahové analýzy volných výpovědí padesáti učitelů vyučujících AJ na 2. stupni ZŠ. Model učitelova pojetí kultury, který syntézou volných výpovědí učitelů vznikl, se odráží v cílech, které si učitelé ve výuce reálií a IKK kladou. Výsledky druhého šetření jsou dále srovnány s výsledky analýz realizovaného kurikula ve výuce (první šetření). Výzkum realizovaného kurikula realizaci rovnoměrnějšího rozvrstvení vzdělávacích cílů v oblasti výuky reálií a IKK nepotvrdil. Zdá se, že se učitelé ve výuce soustřeďují jednostranně na kognitivní složku IKK a rozvíjení znalostí žáků a zanedbávají rozvíjení jejich dovedností, postojů a hodnot. Dále se učitelé ve svých hodinách zaměřují zejména na obsahy kulturně specifické, na úkor obsahů kulturně obecných. Obě tato zjištění odpovídají tradičnímu pojetí výuky reálií. |
Související projekty: |