The English language instruction on the secondary school level through the lens of the video camera
Název česky | Pohled na výuku anglického jazyka na 2. stupni základní školy objektivem videokamery |
---|---|
Autoři | |
Rok publikování | 2010 |
Druh | Další prezentace na konferencích |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | V příspěvku budou představeny souhrnné výsledky vybraných dílčích analýz realizovaných v projektu CPV videostudie anglického jazyka. Cílem tohoto projektu bylo zdokumentovat a popsat reálnou výuku anglického jazyka na druhém stupni základní školy v České republice. Autoři tohoto projektu prostřednictvím videozáznamu analyzovali téměř 80 vyučovacích hodin anglického jazyka realizovaných na náhodně vybraných základních školách ve třech krajích České republiky. Jednotlivé analýzy se zaměřovaly jednak na obecně didaktické aspekty výuky, jako jsou organizační formy výuky, fáze výuky či využití didaktických prostředků a médií, a jednak na oborově specifické aspekty výuky jako jsou role mateřského jazyka ve výuce angličtiny, povaha žákovských promluv v cílovém jazyce, apod. Systematická analýza dílčích aspektů výuky nám umožňuje vytvářet komplexní pohled na výuku a její procesuální stránku. Ve volné návaznosti na videostudie TIMSS 1995 a 1999 a Videostudii IPN, realizované ve výuce přírodních věd, analýzy stavěly na chápání výuky jako vytváření příležitostí k učení a pracovaly s konceptem příležitostí k mluvení. Vedle toho bylo pracováno s koncepty vyučovacích vzorců a výukového diskurzu. Výsledky analýz jsou prezentovány mimo jiné s využitím tzv. otisku hodiny. Metodologický rámec tvořila videostudie jako výzkumný design umožňující kombinovat kvantitativní analýzy videozáznamu s kvalitativními analýzami transkriptů zkoumaných hodin. Jednotku analýzy tvořily desetivteřinové intervaly, do nichž byly videozáznamy rozděleny. Pozorování prováděli zaškolení kódovatelé, mezi nimiž byla dosažena přijatelná míra shody (dle mezinárodních metodologických standardů). Výsledky naznačují, že výuka anglického jazyka v českých základních školách je do značné míry řízena učitelem, přičemž méně než 30 % výukového času je realizováno formou individuální či skupinové práce, a že těžiště výuky spočívá ve fázi procvičování dříve osvojeného učiva. Zároveň výsledky ukazují, že se učitelé do značné míry opírají o učebnici jako didaktické médium. Analýza transkriptů hodin ukazuje na důležitou roli mateřského jazyka ve výuce angličtiny a stejně tak na důležitost učitelem řízeného procvičování komunikace. Všechny provedené analýzy ukázaly na značné rozdíly mezi jednotlivými učiteli. V závěru příspěvku bude nabídnuta komparativní perspektiva na výuku anglického jazyka, a to prostřednictvím srovnání s výsledky analýz výuky fyziky, zeměpisu a tělesné výchovy realizovanými srovnatelnými metodologickými postupy. |
Související projekty: |