Možnosti zkoumání formování identity v adolescenci: česká adaptace metody GIDS

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KONEČNÁ Věra NEUSAR Aleš SOKOLIOVÁ Michaela MACEK Petr

Rok publikování 2010
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Československá psychologie
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
www web časopisu
Obor Psychologie
Klíčová slova identity; commitment; strength of commitment; amount of exploration; GIDS
Popis Sdělení představuje adaptaci metody GIDS, Groningen Identity Development Scale, H. Bosmy (1985) aplikované v rámci výzkumu 17 letých respondentů longitudinální studie ELSPAC. Jedním z cílů je stanovení závazků, které si mladý člověk formuje v oblastech: škola/volný čas/budoucí profese, přátelské/partnerské vztahy, život/svět/společnost a rodiče. Pro každou oblast je GIDS administrována ve třech krocích: rozhovor, formulace závazku, dotazník. Prostřednictvím dotazníku se zjišťuje síla závazku a míra explorace. Výroky byly kategorizované z hlediska důvěryhodnosti (sugesce tazatelkou, dodržení pravidel) a typu (subjektivní důležitost, osobní zaangažovanost, stabilita, zodpovědnost). Velikost souboru byla pro psychometrické analýzy dotazníku (N = 1200) a pro kategorizace výroků (N = 124). Výsledky potvrzují existenci dvou relativně na sobě nezávislých škál: síly závazku, která v sobě zahrnuje také jeho stabilitu, a množství explorace, představující prozkoumávání oblasti, které se výrok týká.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info