Vznik a rozvoj muzejní pedagogiky

Autoři

JŮVA Vladimír

Rok publikování 2009
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Muzeum. Muzejní a vlastivědná práce
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sportovních studií

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova museum education; museum pedagogy; museum didactics; museum educator; education in museum pedagogy; research of museum education; children's museum
Popis Příspěvek přibližuje vznik edukační funkce muzea a počátky muzejní pedagogiky jako teorie a praxe edukace v muzeu, muzeem a pro muzeum. Zabývá se rozvojem muzejněpedagogických aktivit od druhé poloviny 18. století a konstituováním muzejní pedagogiky jako vědy ve druhé polovině 20. století. Současná muzejní pedagogika představuje interdisciplinární obor, který vychází zejména z muzeologických, pedagogických, psychologických a komunikačních teoretických východisek a vyznačuje se systematickým výzkumem, publikováním teoretických a výzkumných textů a oborovým zakotvením ve vědeckých ústavech a v terciárním vzdělávání. Muzejní pedagogika reaguje na aktuální výzvy společnosti, přispívá ke kvalitě života jejich členů a v praxi naplňuje jednu z klíčových funkcí moderního muzea jako nenahraditelné instituce celoživotního učení a především neformálního a informálního vzdělávání. Závěr příspěvku charakterizuje základní koncepce a rozvoj muzejněpedagogického vzdělávání, které reaguje na nedostatečný počet kvalifikovaných muzejních pedagogů v českých muzeích. Poslední část textu přibližuje institucionální a praktický rozvoj muzejní pedagogiky v českých muzeích a naznačuje vybrané možnosti zkvalitnění a profesionalizace muzejněpedagogických aktivit.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info