Pohybová aktivita české mládeže: koreláty intenzivní pohybové aktivity

Autoři

FRÖMEL Karel CHMELÍK František NYKODÝM Jiří ET al.

Rok publikování 2007
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Česká kinantropologie
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sportovních studií

Citace
Obor Sport a aktivity volného času
Klíčová slova IPAQ long questionnaire; energy expenditure; inactivity; walking; active lifestyle
Popis Hlubší analýza pohybové aktivity (PA) mládeže a efektivity edukačních zásahů do jejich životního stylu vyžaduje získávat fakta i o skladbě PA a také o intenzitě, čase, frekvenci a typu PA. Cílem výzkumu bylo zjistit skladbu týdenní PA chlapců a děvčat České republiky a odhadnout sílu vztahu mezi intenzivní PA a hlavními charakteristikami jejich životního stylu. Celkem se výzkumu zúčastnilo 2923 mužů a 3033 žen České republiky. Po redukci v souladu s manuálem vyhodnocování IPAQ (International Physical Activity Questionnaire, 2005) bylo do analýzy zařazeno 736 chlapců a 826 děvčat ve věku 15-24 let. K odhadu týdenní PA byl použit dotazník International Physical Activity Questionnaire v delší české verzi. Chlapci mají významně vyšší celkovou PA a PA ve volném čase než děvčata. S vyšším věkem dochází u chlapců k poklesu PA ve volném čase, při dopravě a k nárůstu PA v zaměstnání. U děvčat dochází k poklesu PA ve volném čase a k nárůstu PA v domácích aktivitách a v zaměstnání. Chlapci (OR=2,60; p=0,001; CI=1,90-3,57) i děvčata (OR=2,59; p=0,001; CI=1,90-3,50), kteří jsou zapojeni do některé z forem organizované PA plní významně častěji doporučení pro intenzivní PA. Dotazník IPAQ-long umožňuje lépe analyzovat skladbu PA než dotazník IPAQ-short. Zjištěné hodnoty PA jsou však více nadhodnoceny než v kratší verzi dotazníku. Kompatibilita dotazníku IPAQ-long a IPAQ-short je možná jen po úpravách v souladu s mezinárodní metodikou vyhodnocování a metodologických dodatků Centra kinantropologického výzkumu FTK UP. Vhodným způsobem zpracování výsledků budoucích dotazníkových výzkumů jsou četné formy logistické regresní analýzy.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info