Příspěvek k vývoji hlasu učitelů v kontextu pedagogické profese
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Přeled anotací |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | voice teacher voice hygiene voice evaluation Voice Handicap Index Dysphonia Severity Index |
Popis | Mnozí učitelé již v počátcích pedagogické činnosti určité hlasové problémy registrují, ale nevěnují jim náležitou pozornost. Řada z nich rovněž neví, jak s hlasem pracovat a pečovat o něj. V první etapě projektu proběhlo šetření u 65 respondentů, studentů kombinovaného studia, kteří již působí ve výchovně vzdělávacím procesu. Byly použity následující techniky: Dotazník vlastní konstrukce zaměřený na zjištění subjektivní percepce mluvního i zpěvního hlasu, na vědomosti o hlasové hygieně, na zdroje těchto vědomostí, i na zjištění hlasové zátěže v mimopracovních aktivitách. Dotazník Voice Handicap Index (VHI), konstruovaný Jacobsonovou a spolupracovníky (1997), pomocí kterého lze zjistit subjektivní hodnocení vlastní kvality hlasu a vlivu kvality hlasu na socioprofesní funkce. Zároveň byly u všech respondentů pořízeny hlasové snímky pro systematické sledování objektivních změn hlasu (DSI). |
Související projekty: |