Popis |
Dítě představuje intenzivně rostoucí a vyvíjející se organismus s bytostnou potřebou pohybu. Škola s sebou nese riziko imobilizace, vzniku nevhodných pohybových návyků a zvýšené statické zátěže. Též dlouhé sezení v domácím prostředí (úkoly, práce a hra na počítači, sledování televize, videa) s sebou přináší zvýšenou pravděpodobnost vzniku problémů se zády. Situaci komplikuje ergonomicky nevhodně uzpůsobený školní nábytek, svalové dysbalance, obezita, jednostranné přetěžování. Úkolem rodičů by mělo být vedení dítěte k pravidelnému, rozmanitému pohybu, podporování jeho správných životních návyků, k úloze školy patí vysvětlení významu pohybu, vhodné využití hodin i přestávek, kroužků, mimoškolních akcí, podpora správného držení těla. Kolektiv autorů přichází na pomoc dětem, rodičům i pedagogům a nabízí jim sadu základních relaxačních a posilovacích cviků, pro pokročilejší též návody, jak se otestovat a na co se v případě zjištných nedostatků zaměřit. V budoucnu se počítá s navázáním spolupráce s odborníky z oblasti fyzioterapie, anatomie, fysiologie a patofysiologie pohybového aparátu a s vydáním souboru rad a cviků v tištěné i elektronické podobě, aby materiál byl dostupný co nejširšímu okruhu zájemců. Včasně zahájená prevence a nápravná opatření ještě před organickým poškozením pohybového systému navracejí harmonii v systému kvalit zdraví, zlepšují kvalitu života, dovolují vyšší pohodu při učení i v práci. Zanedbatelné nejsou ani ekonomické důsledky, jako např. nižší spotřeba léků a výdaje na nemocenskou, méně prostonaných dnů, rychlejší návrat do aktivního života, atp.).
|