Dvourozměrná elektroforéza v proteomice: Principy a aplikace

BOUCHAL Pavel KUČERA Igor

Rok publikování 2003
Časopis / Zdroj Chemické listy

www Publikace v pdf formátu
Obor Biochemie
Klíčová slova Proteom; Proteomika; Dvourozměrná elektroforéza; Hmotnostní spektrometrie; Analýza obrazu; Databáze
Popis Proteomika, nové odvětví úzce související s genomikou, představuje komplexní analýzu proteinů buňky, tkáně či biologické tekutiny. Jádrem proteomiky je dvourozměrná elektroforéza, klíčová technologie při tvorbě proteinových map. Sestává ze speciálního postupu přípravy vzorku, isoelektrické fokusace, polyakrylamidové elektroforézy v přítomnosti dodecylsulfátu sodného a vizualizace gelu. Metodami analýzy obrazu jsou srovnávány a vyhodnocovány dvourozměrné separace komplexních směsí bílkovin v gelech a konstruovány proteinové mapy. Jednotlivé proteiny na proteinových mapách mohou být různými způsoby charakterizovány, nejčastěji hmotnostní spektrometrií, a na základě informací získaných o jejich struktuře identifikovány v databázích. Proteomické metody nacházejí smysluplné uplatnění při srovnávání komplexního proteinového složení v biologii, zvláště pak mikrobiologii a medicíně, kde mohou přispět k odhalení nových souvislostí mezi koncentrací proteinů a jejich fyziologickou funkcí.