Inkluze a stále ještě diskuze aneb Sjednocené sporty ve Speciálních olympiádách
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2022 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | URL výsledku |
Klíčová slova | person with intellectual disability; leisure time activities; adapted physical activities; Special Olympics; unified sports; project Healthy athlete |
Popis | Inkluze žáků s mentálním postižením je diskutované téma. Zužuje se často na inkluzi v rámci tzv. akademického (kognitivního) vzdělávání, kde je úspěch jedinců s mentálním postižením velmi problematický. Východiskem je iniciativa SO, která nabízí koncept inkluze osob s MP prostřednictvím volnočasových aktivit, konkrétně tzv. sjed nocených sportů. Článek představuje existující projekty Speciálních olympiád (SO), které jsou adekvátní pro zapojení třídních či školních skupin. Jsou popsány principy tzv. sjednocených pohybových aktivit a sportů, v nichž spolupracují jak žáci intaktní, tak jejich spolužáci bez MP. V rámci ČHSO jsou nabídnuty sporty jako např.: stolní tenis, bocce, bowling, basketbal 3×3, malá kopaná, přehazovaná. Jsou vysvětleny jednotlivé pozice žáků s MP a bez MP, umožňující zvolit si typ této pozice, což zabezpečuje tzv. inkluzivní kulturu školy. Podtržen je zde význam volnočasových aktivit. Koncept inkluze v celoživotním kontextu a prostřednictvím sjednocených sportů je propojen s programem SO Zdravý sportovec a Zdravé společenství, kdy opět je možné podpořit rozvoj osobnosti prostřednictvím konkrétní pohybové činnosti, s respektem k limitům žáka a bez zbytečné byrokratické zátěže. |