Výtvarná tvorba jako nástroj vzdělávání u osob s postižením
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2016 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
www | http://lifelonglearning.mendelu.cz/wcd/w-rek-lifelong/ll1601/lifele2016060156.pdf |
Doi | http://dx.doi.org/10.11118/lifele2016060156 |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | art brut; outsider art; art creation; models of disability; disability studies; art therapy; inclusion; art and education centers; |
Popis | Teoretická výzkumná studie se ve svém výzkumném záměru zabývá přístupy k výtvarnému vzdělávání osob s postižením. V odborném článku je použita výzkumná metoda indukce a dedukce. Vyhodnocuje oblasti umění a vzdělávání, jako klíčové složky kultury, které mají významný vliv na kvalitu života lidí se speciálními potřebami v naší společnosti. Zjišťuje, že obě zmíněné oblasti mohou v současnosti sloužit k prosazování myšlenek celoživotního inkluzivního vzdělávání. Intervence v oblasti vzdělávání je tak ovlivněna modely pojetí postižení. Modely reflektují odlišné přístupy. Arteterapeutický přístup a přístup prezentující dopad postižení na podkladě sociální reality je konfrontován s prezentací identity umělce s postižením a jeho diverzity. Specifické prostředí uměleckých vzdělávacích center a ateliérů nabízí jednu z možností kultivace osobnosti lidí s postižením. V závěru studie přichází se zjištění, že za příklad formy socializace lze považovat etablování autora s postižením v uměleckém stylu art brut, outsider art v kontextu mainstreamové společnosti. |
Související projekty: |