Matematický model řízení konkurenční výhody dominantní firmy (Stackelbergův model oligopolu) – formulace hypotézy.

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Ekonomicko-správní fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

KALOUDA František

Rok publikování 2014
Druh Článek ve sborníku
Konference 9. mezinárodní vědecká konference – „Nové trendy 2014 – New Trends 2014"
Fakulta / Pracoviště MU

Ekonomicko-správní fakulta

Citace
Obor Řízení, správa a administrativa
Klíčová slova modeling–competitiv advantage-oligopoly-BEP-hypothesis
Popis Cílem příspěvku je na základě matematického modelu zformulovat hypotézu, která vysvětluje zdánlivě nelogické konkurenční chování dominantní firmy v oligopolní situaci (Stackelbergův model). Dominantní firma totiž v této situaci nevyužívá pro získání konkurenční výhody jako nástroj konkurenci cenou. Důvodem pro toto zaměření příspěvku je obecně rozšířená představa, že diskutované dvě konkurenční výhody jsou mezi uvažované konkurenty rozděleny v zásadě „spravedlivě“ - jedna z nich je přisuzována firmě velké (dominantní, tvůrci ceny), druhá pak firmě malé (firmě z konkurenčního lemu). Příspěvek dokazuje, že podnikatelská realita se od tohoto symetrického vnímání konkurenčních výhod významně liší. Znevýhodněna je firma tvořící konkurenční lem, a to vlivem řízení ceny produkce. Metodický základ příspěvku tvoří literární rešerše. Jsou rovněž využívány standardní analyticko-syntetické postupy. Ve významné míře využívá příspěvek analýzu bodu zvratu jako matematický model. Stěžejním výsledkem příspěvku je formulace neortodoxní hypotézy, která vysvětluje proč dominantní firma v dané situaci (Stackelbergův model oligopolu) nepotřebuje pro získání konkurenční výhody využít manipulaci (snížení) ceny. Důkaz této hypotézy je pro nezbytné omezení rozsahu příspěvku proveden v následné publikaci.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info