KREATIVNÍ PŘÍSTUP VE VYUČOVACÍM PROCESU
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2013 |
Druh | Kapitola v knize |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Popis | S pojmem tvořivost se setkáváme stále častěji, nicméně mnohdy chybí její správná definice a využití v praxi. Tvořivost neboli kreativita (z lat. creo = tvořím), či invence, je zvláštní soubor schopností, které umožňují uměleckou, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost. Tvořivost je činnost člověka, vytvářející nové materiální, technické, umělecké, kulturní a duchovní hodnoty. Přenos kreativity z teorie do praxe školní výuky se týká hlavně starší generace učitelů na I. stupni základní školy, kteří neradi přináší něco nového. Učitel musí být pro žáka příkladem kreativního člověka. Přirozenou součástí vnímání dětského světa je hra. S hrou se setkávají v podstatě od narození hlavně doma, ve škole a mezi vrstevníky. A právě prostřednictvím hry mohou děti projevit své pocity a rozvíjet svou osobnost. Velmi významnou je pak hra tvořivá, kde dítě může rozvinout a vyjádřit své nápady i vnitřní pocity. Podle Kováčikové (2003) by tvořivá hra měla být v edukačním procesu zábavou a poučením. Již před mnoha lety učitel národů Jan Amos Komenský mluvil o škole jako o tvořivé dílně, z které vyjdou jedinci dobře připraveni na život. Je potřeba ve vyučovacích hodinách uplatňovat úkoly a cvičení na rozvoj tvořivosti. |
Související projekty: |