Informace o projektu
Mezi akceptací a resistencí: Vnímání kurikulárních změn učiteli v období deseti let implementace reformy
- Kód projektu
- GA15-05122S
- Období řešení
- 1/2015 - 12/2017
- Investor / Programový rámec / typ projektu
-
Grantová agentura ČR
- Standardní projekty
- Fakulta / Pracoviště MU
-
Pedagogická fakulta
- prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.
- Mgr. Karolína Dundálková, Ph.D.
- Mgr. Tomáš Janko, Ph.D.
- doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D.
Projekt reaguje na skutečnost, že v posledním desetiletí je v českém školském systému implementována kurikulární reforma, která se v úrovni
základního školství prozatím nestala předmětem adekvátní výzkumné pozornosti. Předložený projekt se zaměřuje na učitele, kteří jsou
považováni za hlavní aktéry edukační změny. Jeho cílem je: (a) na kontinuu mezi akceptací a resistencí podchytit vnímání (percepce) nových
kurikulárních dokumentů a procesu implementace kurikulární reformy učiteli, (b) analyzovat vztah mezi učitelskými percepcemi nových
kurikulárních dokumentů a implementací reformy, (c) identifikovat faktory ovlivňující tyto učitelské percepce. Výzkum bude probíhat ve třech
fázích: v první fázi bude na základě reprezentativního dotazníkového šetření zkoumáno učitelské vnímání kurikulárních dokumentů a procesů
v kontextu dalších proměnných, ve druhé fázi půjde o intenzivní hloubkové rozhovory s učiteli v roli tvůrců kurikula, ve třetí fázi budou
zpracovány případové studie. Výsledky (publikace)budou relevantní v rovině základního výzkumu, vzdělávací politiky i školní praxe.
Publikace
Počet publikací: 23
2019
-
Shedding the content: semantics of teaching burdened by didactic formalisms
Journal of Curriculum Studies, rok: 2019, ročník: 51, vydání: 2, DOI
-
School in the Czech Republic
Handbuch Schulpädagogik, vydání: Vyd. 1., rok: 2019, počet stran: 10 s.
-
Teachers’ Acceptance of Curriculum Reform in the Czech Republic: One Decade Later
Center for Educational Policy Studies Journal, rok: 2019, ročník: 9, vydání: 2, DOI
2018
-
Czech teachers' attitudes towards curriculum reform implementation
Human Affairs-Postdisciplinary Humanities Social Sciences Quarterly, rok: 2018, ročník: 28, vydání: 1, DOI
-
Proměny postojů učitelů ke kurikulární reformě a jejímu zavádění
Orbis Scholae, rok: 2018, ročník: 12, vydání: 1, DOI
-
Učitelé základních škol a proměna jejich postojů ke kurikulární reformě: tři příběhy
Lifelong Learning, rok: 2018, ročník: 8, vydání: 3
-
Využívání kurikulárních dokumentů učiteli ZŠ: aplikace Johnsonovy typologie
Studia paedagogica, rok: 2018, ročník: 23, vydání: 1, DOI
-
Zur Implementierung der Curriculumreform in der Tschechischen Republik: Zusammenfassung zweier Akzeptanzstudien unter Lehrpersonen
Von der Wissenschaft in die Praxis? Zum Verhältnis von Forschung und Praxis in der Bildungsforschung, rok: 2018
2017
-
Exploring Teachers´ Perceptions of Curriculum Change and their Use of Textbooks during its Implementation: A Review of Current Research
Zeitschrift für Geographiedidaktik, rok: 2017, ročník: 17, vydání: 1
-
Foreign language teachers dealing with new curriculum at lower secondary schools
Rok: 2017, druh: Další prezentace na konferencích