Genetické aspekty vzniku křišťálů v sileziku, severní Morava

SLOBODNÍK Marek PŘICHYSTAL Antonín GADAS Petr KONTÁR Martin MORÁVEK Rostislav

Rok publikování 2010
Časopis / Zdroj Bulletin mineralogicko-petrologického oddělení Národního muzea v Praze

Obor Geologie a mineralogie
Klíčová slova rock crystal; fluid inclusions; oxygen isotope; genesis; Silesicum
Popis Křišťály se vyskytují ve variabilních geologických prostředích na mnoha místech v sileziku. Studium jejich genetických aspektů bylo provedeno za použití petrografie fluidních inkluzí, mikrotermometrie a studia izotopů kyslíku. Výsledky výzkumu fluidních inkluzí a stabilních izotopů kyslíku naznačují, že křemenné žíly jsou asociovány s pegmatity (Velká Kraš) anebo s metamorfním typem fluid („alpská parageneze“: Krásné u Hraběšic, Vernířovice). Tato fluida jsou nejpravděpodobněji produktem Variských magmatických anebo metamorfních událostí. Vykazují vyšší teploty vzhledem k Th mezi 110 a 311 stupňů Celsia, vodná fluida mají nižší salinitu a CO2 je běžnou komponentou. Matečná fluida mohou být popsána jako H2O-NaCl-CO2. Izotopické složení fluid zjištěné z kyslíku je spíše pozitivní a kolísá mezi hodnotami delta notace 18O od +1.9 do +3.6 promile V-SMOW. Druhá skupina vzorků pocházela z lokalit uvnitř metamorfního prostředí, jakkoliv fluidní inkluze v nich poskytují data poukazující na matečná fluida nízké teploty. Křišťály krystalizovaly z roztoku H2O - NaCl +/- CaCl2 +/- KCl +/- MgCl2 +/- FeCl2 při nižších teplotách v rozmezí 107–194 stupňů Celsia. Jeden z mladších vodných hydrotermálních systémů obsahuje rovněž vyšší kapalné uhlovodíky, což vyplývalo z fluorescence (nevýrazné). Izotopické složení kyslíku tohoto typu matečných fluid dosahovalo hodnot delta notace 18O od -2.2 do 7.1 promile V-SMOW. Fluida jsou, vzhledem k mikrotermometrickým parametrům a složení, interpretována jako transformované sedimentární solanky. Salinita těchto fluid je silně variabilní a pohybuje se v rozmezí 10 a 25 hmot. % NaCl ekv.. Fluida, jež infiltrovala do rozdílných horinových prostředí, jsou velmi podobná na všech nalezištích. Rozdíly jsou vysvětlovány interakcí hornina-fluidum, které ústí v alteraci hornin (albitizace, kaolinizace). Původ těchto křišťálů je diskutován v rámci hluboce cirkulujících sedimentárních solanek, jež byly aktivní pravděpodobně během mesozoika.