Struktura a obsah komunikace mezi učitelem a žáky

Logo poskytovatele
Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ŠVAŘÍČEK Roman ŠALAMOUNOVÁ Zuzana

Rok publikování 2011
Druh Vyžádané přednášky
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek představuje výsledky empirické studie zaměřené na učitelské otázky a žákovské odpovědi ve výukovém dialogu. Cílem je zaprvé popsat učitelské otázky, které tvoří první část základní organizační struktury výukového dialogu (Mehan, 1979) a představují až 70 % všech interakcí v hodině (Parker & Hurry, 2007). Bude vyložen celý repertoár učitelských otázek, typických komunikačních situací a zhodnocení toho, jakou roli hrají ve výukovém dialogu. Zadruhé se příspěvek věnuje žákovský odpovědím. Bude popsáno, jaké strategie používají žáci k zodpovězení otázek učitele, a dále budou otevřena některá další témata pedagogické a didaktické povahy (např. kognitivní korespondence, omezení IRF struktury, možnosti učitelů ve výuce). Příspěvek vychází z terénního etnografi ckého výzkumu zaměřeného na komunikaci mezi učitelem a žáky na 2. stupni základní školy. Sledována byla výuková komunikace v hodinách šestnácti různých učitelů na čtyřech různých školách. Data byla získána pomocí přímého pozorování a videonahrávek vyučovacích hodin, dále pomocí hloubkových rozhovorů s učiteli a žáky a dotazníků pro žáky.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info