Escherichia a Shigella - pro klinickou bakteriologii dva dlouho známé rody, přesto taxonomicky stále problematické

SEDLÁČEK Ivo

Rok publikování 2011
Časopis / Zdroj Zprávy Centra epidemiologie a mikrobiologie

Obor Mikrobiologie, virologie
Klíčová slova Escherichia; Shigella; Taxonomy
Popis Escherichie jsou považovány za komenzály až podmíněně patogenní bakterie. Z původně sedmi popsaných druhů jsou nyní validní pouze dva druhy a to Escherichia coli a Escherichia albertii; zbývajících pět druhů (Escherichia adecarboxylata, Escherichia blattae, Escherichia hermannii, Escherichia vulneris a Escherichia fergusonii) bylo reklasifikováno. Navíc molekulárně genetické analýzy prokázaly na základě příbuznosti DNA, že E. coli a čtyři druhy rodu Shigella jsou totožným taxonem, takže jednotlivé shigely vlastně reprezentují sérovary patogenních klonů E. coli. Rod Shigella je tudíž neplatný a toto označení by v bakteriologii nemělo být používáno.