Sex education in the family from the parents’ point of view

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Sexuální výchova v rodině očima rodičů
Autoři

KAMANOVÁ Lenka

Rok publikování 2011
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Příspěvek se zaměřuje na oblast sexuální výchovy v rodině jako součást výchovného působení rodičů směrem k dětem, jako součást učení mezi generacemi v rodině. Cílem je prozkoumat učící procesy v rodině mezi generací rodičů a dětmi právě v oblasti sexuální výchovy. Konkrétně jsou pak kladeny následující výzkumné otázky: Jakým způsobem rodiče chápou pojem sexuální výchova? Jak rodiče vnímají vlastní výchovnou aktivitu v oblasti sexuální výchovy? Jakým způsobem rodiče komunikují s dětmi o sexuální výchově? Vycházím z předpokladu, že učení v rodině v oblasti sexuální výchově je učení mezigenerační mezi generací rodičů a dětí. V případě mezigeneračního učení v rodině jde o spojení perspektivy mezigeneračních studií a studií rodiny. Ovšem odborníci z řad rodinných studií vymezují mezigenerační vztahy mnohem šířeji než bývá akceptováno u řady výzkumníků z mezigenerační studií (Hanks, Ponzetti 2004). Do svého zájmu zkoumání totiž zahrnují také vztahy mezi rodiči a dětmi a jiné příbuzenské vztahy, neboť tyto vztahy jsou také mezigenerační. Oproti tomu, podle některých výzkumníků, se mezigenerační studia soustřeďují jen na nepříbuzenské vztahy a rodinné vztahy, které jsou ob jednu generaci . Dnes však dochází k velké kritice takto zúženého přístupu. Hanks a Ponzetti (2004) zmiňují, že je právě důležité zahrnout do mezigeneračních studií i vztahy, které nejsou jen „přes generaci“. I definice mezigeneračních programů The National Council on Anging vychází z toho, že právě mezigenerační učení probíhá mezi nějakými dvěma generacemi, tudíž ne jen učení přes generaci. Z tohoto pojetí vycházím i já, kdy pod mezigeneračním učením chápu učení v rodině, které probíhá mezi jakýmikoliv dvěma generacemi. Mezigenerační učení v rodině je informální všeživotní učení. Kromě toho existuje oboustranný aspekt generačního učení v rodině, kdy jednotliví členové generací mohou fungovat jako edukátoři stejně jako učící se jedinci (Cherri 2008). Zkoumání mezigeneračního učení v rodině, není nikterak rozvinuto a stojí na svém počátku. Oblast informálního mezigeneračního učení je zkoumána v menší míře, oproti neformální oblasti – mezigeneračním programům. V oblasti informálního mezigeneračního učení se rozvíjejí výzkumy hlavně mezi generacemi prarodičů a vnoučat (Taher, et al., 2005, Jane, Robbins, 2007). V dosud realizovaných výzkumech mezigeneračního učení (Taher, et al., 2005, Cherri, 2008, Jane, Robbins, 2007) se výzkumníci věnovali spíše směru přenosu učení a obsahu mezigeneračního učení. Ve výzkumech mezigeneračního učení v rodině je učení v sexuální oblasti zmiňováno jen okrajově.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info