Analysis of the DNA-binding activity of p53 mutants using functional protein microarrays and its relationship to transcriptional activation

Název česky Studium DNA-vazebné aktivity p53 mutantů pomocí funkčních proteinových čipů a vztah DNA vazby k aktivaci transkripce

MALČÍKOVÁ Jitka TICHÝ Boris DAMBORSKÝ Jiří KABÁTHOVÁ Jitka TRBUŠEK Martin MAYER Jiří POSPÍŠILOVÁ Šárka

Rok publikování 2010
Časopis / Zdroj Biological Chemistry

Obor Onkologie a hematologie
Klíčová slova R337C; real-time PCR; reporter gene assay; transactivation
Popis Základním předpokladem pro účinnou transaktivaci cílových genů nádorového supresoru p53 je jeho sekvenčně-specifická vazba k DNA, jenž bývá často u nádorových buněk narušena mutacemi v genu TP53. Funkční proteinové čipy umožňují vysokokapacitní analýzu proteinových vlastností paralelně u mnoha vzorků během jediného experimentu za stejných podmínek. Pomocí čipové technologie jsme analyzovali DNA-vazebnou aktivitu wild type p53 a jeho 49 variant. Naše výsledky ukázaly významné rozdíly ve vazebných schopnostech p53 mutantů. C-koncový mutant R337C vykazoval na čipu nejvyšší vazbu k DNA. Po transfekci tohoto mutanta do p53-null buněčných linií jsme však v reportérových genových testech pozorovali pouze částečnou transaktivaci a endogenní cílové geny nebyly aktivovány téměř vůbec. Tyto výsledky ukazují, že alespoň u některých mutantů samotná vazba k DNA není dostatečná pro aktivaci cílových genů a in vitro studie proto ne vždy odráží situaci in vivo.