Proces školního vzdělávání dětí s intelektovými dysfunkcemi

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Fakultu sociálních studií. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

CZAPIGA Alina POLEDŇOVÁ Ivana

Rok publikování 2009
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Fakulta sociálních studií

Citace
Popis Studie se zabývá problematikou školního vzdělávání dětí s intelektovými dysfunkcemi. Analyzuje kognitivní vývoj těchto dětí a jejich problémy v učení způsobené intelektovými dysfunkcemi. I když kognitivní vývoj u těchto dětí probíhá ve své podstatě stejně jako u dětí bez diagnostikovaných poruch, je tento průběh pomalejší a dosáhne maximálně konkrétní úrovně, značný rozdíl je rovněž mezi poznávacími schopnostmi a adaptací k okolí. Významné je, že u těchto dětí jsou vývojové změny dlouhou dobu citlivé k výchovnému působení, což by mělo být využito v procesu nápravného působení. Teoretickým východiskem pro úvahy o možné intervenci je koncepce Vygotského, jeho pojem "zóna nejbližšího vývoje" a analýza možností její aktivizace. Možnost stimulovat kognitivní vývoj člověka je ilustrována rovněž na koncepci izraelského psychologa R. Feuersteina a jeho programu tzv. instrumentálního obohacení. Intervenční a diagnostický proces lze rozčlenit do několika stádií: první testové šetření, intervence, druhé šetření, další příp. šetření a syntéza získaných výsledků.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info