Spolužáci jdou do kina: význam filmu a kina v životě brněnských dětí po 2. světové válce

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

SKOPAL Pavel

Rok publikování 2009
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Předkládaný výzkum role, kterou hrála aktivita návštěvy kina, a významů, připisovaných konkrétním filmům a filmovým žánrům, se snaží propojit přístup recepčních studií založený na studiu dobového diskurzu a archivních materiálů s empirickým výzkumem realizovaným formou orální historie. Cílem je analyzovat vztah klíčových institucí, které vytvářely významný rámec dětské recepce filmu, tj. školy, rodiny a církve, k filmové kultuře, a z tohoto východiska interpretovat jednak dostupná kvantitativní data o chování a postojích dětí ve vztahu k filmu a kinu, jednak výpovědi pamětníků, se kterými byly provedeny semistrukturované rozhovory. Důležitý pramen pro prezentovanou studii představoval rozsáhlý sociologický výzkum, který zahájil v Brně v letech 1946-47 Výzkumný ústav pedagogický, resp. seminář profesora I. A. Bláhy. Součástí rozsáhlého projektu byl „výzkum dítěte … jak děti bydlí, jak se šatí a živí. Dále půjde o zkoumání vlivu rodinného ovzduší na dítě … i otázky, týkající se zábav dětí.“ Dotazníky, které po nedokončeném projektu zůstaly, obsahují množství cenných etnografických dat, včetně informací o návštěvě kina. Vedle zpracování vzorku dotazníků z vybraných školních tříd jsem provedl rozhovory se 17 spolužáky ze dvou tříd, které se Bláhova výzkumu v letech 1946/47 účastnily. Archivní prameny, dobový tisk a dotazníky Bláhova výzkumu umožnily rekonstruovat mechanismy, kterými především škola (organizované školní projekce), ale také církev (hodnocení a doporučování filmů v distribuci) a rodina (vzdělání, kulturní a ekonomický kapitál) ovlivňovaly divácké preference dětí. Interpretace rozhovorů s pamětníky se pak zaměřuje především na jeden zásadní faktor, který významně ovlivňoval roli kina v každodennosti dětí, a to situovanost v socio-kulturní geografii města: individuální zkušenost dětí s filmovou kulturou byla zásadně formována prostorovou dostupností nejbližších kin, jejich charakterem a programovou nabídkou.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info