Ferric reductase A is essential for effective iron acquisition in Paracoccus denitrificans.

Název česky Ferrireduktasa A je nezbytná pro efektivní využití železa v bakterii Paracoccus denitrificans.

SEDLÁČEK Vojtěch VAN SPANNING Rob KUČERA Igor

Rok publikování 2009
Časopis / Zdroj Microbiology-SGM

Obor Biochemie
Klíčová slova flavin reductase;ferric parabactin;complementation;chorismic acid;promoter
Popis Na základě N-terminálních sekvencích získaných z purifikovaných ferrireduktas FerA a FerB byly identifikovány k nim odpovídající geny v genomu bakterie Paracoccus denitrificans Pd1222. Geny ferA a ferB byly klonovány a zvlášť inaktivovány inzercí kanamycinové kazety do genomu divokého kmene. Kmeny mutantní ve ferA a ferB genech rostly beze změny V BHI mediu. Narozdíl od ferB mutanta, kmen deficientní ve FerA nerostl na minimálním mediu se sukcinátem a 2,3-dihydroxybenzoovou kyselinou jako zdrojem železa a jen velmi pomalu v přítomnosti síranu, chloridu a citrátu železitého a komplexů Fe(III)NTA, EDTA nebo EGTA. Navíc ferA mutantní kmen neprodukoval katecholy, které jsou normálně detekovatelné v supernatantu divokého kmene rostlého v nízkých koncentracích železa. Komplementace ferA mutace s využitím konjugativního pendlujícího plasmidu pEG400, který nesl celý gen ferA i s jeho promotorovou oblastí, znovuobnovila z velké míry fenotyp divokého kmene. Částečné, ale významné, obnovení bylo dosaženo i v přítomnosti 1 mM chorismátu v růstovém mediu. Purifikovaný FerA protein působí jako NADH:FMN oxidoreduktasa a katalyzuje FMN mediované uvolnění železa z komplexu s parabaktinem, hlavním katecholovým sideroforem P. denitrificans. Odvozená aminokyselinová sekvence FerA proteinu má blízkou podobnost k flavin reduktasam, které jsou jednou z částí flavin-dependentních monooxygenas. Společně tak naše výsledky demonstrují základní roli redukovaných flavinů při utilizaci exogenního železa. Tyto flaviny neposkytují jenom elektrony pro redukci Fe(III), ale také s největší pravděpodobností při produkci sideroforů.