ICT v rukou českých učitelů

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Fakultu sportovních studií, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

ŠEĎOVÁ Klára ZOUNEK Jiří

Rok publikování 2009
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Pedagogika
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova ICT; teachers; methodological function; effects of ICT use
Popis Studie představuje jeden z klíčových výstupů výzkumného projektu ICT v každodenní práci učitele (výzkum je podporován Grantovou agenturou ČR, grant č. 406/06/1022). Empirické šetření, které tvoří jádro tohoto projektu, je navrženo jako kvalitativně kvantitativní a je rozloženo do dvou základních fází. První fáze je kvalitativní, cílem je induktivně vytvořit komplexní obraz sledovaného fenoménu. Druhá fáze je kvantitativní, základním nástrojem je dotazníkové šetření mezi učiteli základních škol v jednom kraji České republiky. Ve studii se autoři zaměřují na jedno z témat, které se v kvalitativní fázi výzkumu vynořilo jako klíčové: na didaktickou funkci, kterou ICT (Information and Communication Technologies) ve vyučování plní, a na efekty, které užití technologií v didaktické rovině vyvolává. Ve svých analýzách pak autoři využívají data ze souboru 14 hloubkových rozhovorů s učiteli a 21 videostudií vyučovacích hodin realizovaných na třech různých školách. Oba typy dat byly analyzovány pomocí softwaru pro analýzu kvalitativních dat Atlas.ti 5.0. Naše data ukazují, že respondenti pracují s ICT různými způsoby. V textu je představena a popsána originální typologie výukových použití ICT. V dalších částech studie autoři pojednávají o efektech didaktického použití ICT. Technologie poskytují učiteli nebývalou míru autonomie, učitel může např. vytvářet vlastní výukové materiály. V opačném případě technologie zcela determinují obsah hodiny, vyloží látku, vyzkouší žáky a nabídnou jim i oddechové aktivity. V poslední části textu vysvětlují autoři proměny role učitele (popsány jsou nové role učitele jako partnera a mediátora) a sociální dynamiku ve třídě (formy vztahů, které vznikají mezi žáky), v níž jsou použity prostředky ICT.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info