Kooperace knihovnických a speciálně pedagogických metod při budování knihoven pro zrakově postižené
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2009 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Sborník příspěvků a anotací přednášek X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami : Olomouc, 4. a 5. března 2009 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Dokumentace, knihovnictví, práce s informacemi |
Klíčová slova | information science; library science; librarianship; pedagogy; special pedagogy; methodology; universities; students with disabilities |
Popis | Vzdělávací systém pro osoby se specifickými potřebami se neobejde bez budování speciálních knihoven určených zejména zrakově postiženým. Na tomto poli se setkává speciální pedagogika s knihovnictvím a je velmi žádoucí, aby metody užívané v obou oborech vstoupily do vzájemné spolupráce. Současná situace je taková, že knihovny pro zrakově postižené vznikají především spíše jako vedlejší produkt práce speciálních pedagogů za minimální účasti profesionálních knihovníků. Přitom ideální stav by měl být spíše opačný: knihovny by měly být vytvářeny prostřednictvím knihovnické metodologie, tedy profesionálními knihovníky, speciální pedagogové by měli dodávat spíše poznatky, které by knihovnická metodologie měla reflektovat a absorbovat. Snaha o navazování a prohlubování kontaktů mezi speciální pedagogikou a knihovnictvím je velká výzva pro budoucnost. Jedině díky spolupráci těchto dvou oborů je možné dosáhnout efektivního zprostředkování informací osobám se specifickými potřebami. |
Související projekty: |