Teoretická a praktická východiska předmětu Pohyb a duševní zdraví
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek ve sborníku |
Konference | Výchova ke zdraví a kvalita života 2007 |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Pedagogika a školství |
Klíčová slova | Bio;Psycho;Socio;Spiritual Well;being of Man; mental health; quality of life; physical activity; programs for healt; stress |
Popis | Příspěvek vznikl na základě výsledků zpracovaných v habilitační práci doc. PaedDr. Marie Blahutkové, Ph.D. (2004). V této práci jsme ověřovali teoretické předpoklady, že projevy psychosociálního stresu jsou patrné již v dětském věku. Pokusili jsme se zjistit míru stresu u dětí, ověřit mechanizmy působící na tuto oblast a navrhnout metody pro odbourávání stresů a úzkostí u dětí. Zkoumaný soubor byl tvořen žáky prvního stupně základní školy Jihomoravského kraje (n=56), z nichž 28 probandů se zúčastnilo pedagogického experimentu a 28 probandů se zúčastnilo kontrolního šetření. Výzkum probíhal v letech 2005_2007. Ve výzkumu byly použity metody: Osobnostní dotazník zdraví pro děti; Dotazník fyziologických, emocionálních a behaviorálních příznaků stresu pro mládež (Blahutková, 1996); Dotazník pro učitele; Dotazník osobnosti dítěte mladšího školního věku a Pedagogický experiment, který obsahoval Programy sportovně pohybových aktivit pro zdraví. Výzkum potvrdil teoretické poznatky, že vhodným aplikováním sportovně pohybových aktivit lze pozitivně ovlivňovat zdraví jedince již v mladším školním věku. Poznatky z tohoto výzkumu se staly podnětem pro zpracovávání řady vědeckovýzkumných projektů i pro tvorbu nově vznikajícího vyučovacího předmětu Pohyb a duševní zdraví na Fakultě sportovních studií. |
Související projekty: |