Physical inactivity of students aged 14 to 15 with regard to place of living and school environment
Autoři | |
---|---|
Rok publikování | 2007 |
Druh | Článek v odborném periodiku |
Časopis / Zdroj | Gymnica - Acta Univ. Palacki |
Fakulta / Pracoviště MU | |
Citace | |
Obor | Sport a aktivity volného času |
Klíčová slova | sitting; adolescents; IPAQ; monitoring; environment |
Popis | Úroveň pohybové inaktivity (dále jen PI) a životní styl adolescentů žijících v různě velkých lokalitách se liší. Podmínky prostředí v menších sídlech podporují obyvatele k vyšší pohybové aktivitě než ve velkých městech. Děti tráví denně přibližně stejný čas ve škole jako dospělí lidé v zaměstnání. Pět dní v týdnu, kromě prázdnin, v nich učitelé a školní systém budují návyky pro inaktivní a nezdravý životní styl již od raného věku. Školy by měly hrát důležitou roli při stanovování návyků pro zdravý životní styl adolescentů, ale je tomu opravdu tak? Ve školách je spíše obrazem sezení ve výuce s požadavky na klid o přestávkách. Zatím jen málo ředitelů inklinuje k přijetí aktivního prostředí na školách. Jednou z příčin může být i velikost sídla, v němž chodí žáci do školy. Kromě rodičovské výchovy jsou tyto faktory neméně důležité při utváření osobnosti a budoucího životního stylu vyvíjejících se adolescentů. |